ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України
31 березня 2016 року N 79
(у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України
від 27 грудня 2018 року N 373)
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
26 квітня 2016 р. за N 632/28762
МЕТОДИКА
розроблення, проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації
I. Загальні положення
1. Ця Методика визначає склад та зміст, строки розроблення, проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації, зокрема на засадах смарт-спеціалізації.
2. Регіональна стратегія розвитку (далі - регіональна стратегія) є документом, що визначає тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, стратегічні та оперативні цілі, пріоритети розвитку регіону на відповідний період, основні завдання, етапи та механізми їх реалізації, систему моніторингу та оцінки результативності.
План заходів з реалізації регіональної стратегії (далі - план заходів) є інструментом реалізації регіональної стратегії, який передбачає заходи у середньостроковій перспективі (від трьох до чотирьох років) та у рамках передбачених регіональною стратегією завдань, відповідальних виконавців, строки виконання, обсяги і джерела фінансування з визначенням індикаторів результативності їх виконання (які включають гендерно-чутливі індикатори), а також є основою для розроблення інвестиційних програм (проектів), спрямованих на розвиток регіонів.
3. У цій Методиці терміни вживаються у таких значеннях:
гендерно-чутливі індикатори - якісні та кількісні показники, що дозволяють з'ясувати дійсне положення різних груп населення (жінок, чоловіків, дівчат, хлопців, осіб з інвалідністю тощо) у різних сферах життєдіяльності на регіональному рівні;
головний розробник проектів регіональної стратегії та плану заходів з її реалізації (далі - головний розробник) - структурний підрозділ Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або агенція регіонального розвитку, інші установи, громадські організації (з якими укладено відповідний договір), метою (цілями) та напрямами діяльності яких є реалізація державної регіональної політики, які визначені рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідальними за підготовку регіональної стратегії та плану заходів;
експертна група з відбору технічних завдань на проекти регіонального розвитку (далі - експертна група) - група експертів, які мають практичний досвід з питань розроблення та впровадження проектів регіонального розвитку, до складу якої можуть входити представники структурних підрозділів Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (за згодою їх керівників), а також представники асоціацій та інших об'єднань органів місцевого самоврядування, агенцій регіонального розвитку, громадських об'єднань, наукових установ, інших юридичних осіб (за згодою їх керівників) та фізичні особи (за згодою);
інноваційний потенціал регіону - сукупність наявних у регіоні інтелектуальних, трудових, технологічних, науково-виробничих ресурсів з відповідним інфраструктурним забезпеченням, які за умови їх ефективного використання (поєднання) сприяють прийняттю та впровадженню нових технологічних рішень;
інтегрований підхід - підхід, який застосовується під час розроблення проектів регіональних стратегій і плану заходів та передбачає поєднання секторальної (галузевої), територіальної (просторової) та управлінської складових державної регіональної політики;
керівний комітет - група осіб, сформована на принципах гендерної рівності у складі не більше 15 осіб представників суб'єктів регіонального розвитку, які уповноважені приймати рішення стосовно управління процесом стратегічного планування, у тому числі щодо основних етапів процесу підготовки стратегії та плану;
моніторингова група з проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональної стратегії і плану заходів (далі - моніторингова група) - група експертів, визначених рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідальними за проведення моніторингу та оцінки реалізації регіональної стратегії і плану заходів;
програма регіонального розвитку - комплекс взаємопов'язаних завдань та заходів довготривалого характеру, спрямованих на досягнення цілей, визначених регіональною стратегією, оформлений як додаток до плану заходів, що готується та затверджується у встановленому законодавством порядку та реалізується через проекти регіонального розвитку, об'єднані спільною метою та відібрані на конкурсній основі;
проект регіонального розвитку - комплекс взаємопов'язаних заходів для розв'язання окремих проблем регіонального розвитку, оформлений як документ за встановленою законодавством формою, яким визначаються спільні дії учасників проекту, а також ресурси, необхідні для досягнення цілей проекту протягом установлених строків;
робоча група - група осіб, які представляють інтереси всіх зацікавлених сторін та гендерних груп, яка уповноважена здійснювати підготовку пропозицій та обговорення проекту регіональної стратегії та плану заходів;
смарт-спеціалізація - підхід, що передбачає аргументоване визначення суб'єктами регіонального розвитку в рамках регіональної стратегії окремих стратегічних цілей та завдань щодо розвитку видів економічної діяльності, які мають інноваційний потенціал з урахуванням конкурентних переваг регіону та сприяють трансформації секторів економіки в більш ефективні;
стратегічне бачення розвитку регіону - перспектива соціально-економічного та інноваційного розвитку регіону в довгостроковому періоді з урахуванням його унікальних особливостей;
суб'єкти регіонального розвитку - центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, агенції регіонального розвитку, асоціації органів місцевого самоврядування, представники суб'єктів підприємництва, закладів вищої освіти, науково-дослідних установ;
SWOT-аналіз регіонального розвитку - процес встановлення зв'язку між внутрішніми (сильними і слабкими сторонами) та зовнішніми (можливостями і викликами) факторами, що мають стратегічне значення для розвитку регіону. Результати SWOT-аналізу використовуються для формування порівняльних переваг, викликів та ризиків, на основі яких здійснюється визначення і вибір стратегічних та оперативних цілей розвитку регіону.
Інші терміни вживаються у значеннях, визначених Бюджетним кодексом України, Законом України "Про засади державної регіональної політики".
II. Розроблення регіональних стратегій та планів заходів
1. Регіональні стратегії і плани заходів розробляються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями після прийняття Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міськими радами відповідного рішення.
2. Впровадження смарт-спеціалізації у стратегічне планування розвитку регіону здійснюється з метою:
забезпечення сталого розвитку регіону;
підвищення ефективності управління інноваційними процесами у регіоні;
створення сприятливого середовища для інноваційної діяльності;
підвищення рівня інноваційної та інвестиційної активності регіону.
3. Розроблення регіональних стратегій і планів заходів на засадах смарт-спеціалізації передбачає дотримання таких принципів:
інноваційна спрямованість - визначення окремих напрямів та завдань регіональної стратегії з метою прийняття та впровадження нових технологічних рішень у певних видах економічної діяльності з урахуванням наявного інноваційного потенціалу регіону;
відкритість - забезпечення залучення заінтересованих представників, зокрема суб'єктів підприємництва, науково-дослідних установ, закладів вищої освіти та громадських об'єднань, до процесу розроблення та реалізації регіональної стратегії;
паритетність - створення рівних можливостей для висловлення позицій всіх сторін та забезпечення максимального врахування їх інтересів під час розроблення та реалізації регіональної стратегії;
координація - взаємозв'язок та узгодженість регіональної стратегії з довгостроковими стратегіями, планами і програмами розвитку на державному, регіональному та місцевому рівнях;
доповнюваність - забезпечення взаємозв'язку науки, освіти, виробництва, фінансових та людських ресурсів у розвитку інноваційної діяльності;
диверсифікація - можливість створення нових видів економічної діяльності у визначених галузях економіки;
вузька спеціалізація - обмеження переліку видів економічної діяльності, вибір яких обумовлений перспективними можливостями регіону та які провадитимуться на внутрішньому і зовнішньому ринках.
4. Для розроблення регіональної стратегії та плану заходів рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій визначається головний розробник, утворюється робоча група та керівний комітет.
Формування робочої групи здійснюється з урахуванням принципу гендерної рівності із залученням фахівців у галузі рівності прав жінок та чоловіків і представників суб'єктів регіонального розвитку (за згодою).
5. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації:
повідомляють через засоби масової інформації та розміщують на своєму офіційному веб-сайті інформацію про початок роботи над проектами регіональних стратегій, орієнтовний графік заходів з підготовки проекту регіональної стратегії та плану заходів за формою згідно з додатком 1 до цієї Методики, визначають строк і форму подання пропозицій;
забезпечують розроблення проектів регіональних стратегій з урахуванням пропозицій робочих груп;
забезпечують громадські обговорення проектів регіональних стратегій;
опрацьовують разом з робочими групами проекти регіональних стратегій за результатами громадських обговорень;
оприлюднюють звіти про результати розгляду пропозицій суб'єктів регіонального розвитку до проектів регіональних стратегій.
6. Розроблення проекту регіональної стратегії починається не пізніше ніж за 15 місяців до завершення строку реалізації чинної регіональної стратегії.
7. Проект регіональної стратегії розробляється на період дії Державної стратегії регіонального розвитку України з урахуванням:
положень Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку";
(пункт 7 розділу II доповнено новим абзацом другим згідно з
наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-
комунального господарства України від 03.04.2019 р. N 91,
у зв'язку з цим абзаци другий, третій
вважати відповідно абзацами третім, четвертим)
положень Державної стратегії регіонального розвитку України;
звіту з оцінки результативності реалізації чинної регіональної стратегії, що передбачає аналіз позитивних та негативних аспектів, які вплинули на досягнення цілей діючої регіональної стратегії, у тому числі планів заходів за перший та другий періоди її реалізації.
8. Під час підготовки проекту регіональної стратегії розвитку враховується містобудівна документація, що визначає планування територій на державному, регіональному та місцевому рівнях.
9. Проект регіональної стратегії має включати:
вступ із стислим обґрунтуванням підстав для розроблення, інформацію про головного розробника;
опис основних тенденцій та проблем соціально-економічного розвитку регіону, оцінку його природно-ресурсного, виробничого, людського і трудового, наукового, фінансового та інноваційного потенціалів, визначених на засадах смарт-спеціалізації, зовнішні тенденції інноваційного розвитку, що впливатимуть на розвиток регіону (далі - опис основних тенденцій та проблем);
аналіз сильних і слабких сторін регіону, можливостей і загроз (SWOT-аналіз) та характеристику порівняльних переваг, викликів і ризиків перспективного розвитку регіону;
сценарії розвитку регіону;
стратегічне бачення на період, що перевищує термін дії стратегії регіону;
стратегічні цілі розвитку регіону, зокрема ті, що визначені на засадах смарт-спеціалізації, відповідно до стратегічного бачення розвитку регіону;
оперативні цілі для забезпечення досягнення стратегічних цілей;
основні завдання, етапи та механізми їх реалізації, зокрема:
інституційне та організаційне забезпечення реалізації регіональної стратегії;
фінансове забезпечення реалізації регіональної стратегії;
аналіз відповідності положень регіональної стратегії Державній стратегії регіонального розвитку України;
систему моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональної стратегії, що передбачає кількісні та якісні індикатори досягнення цілей (які включають гендерно-чутливі індикатори), визначених регіональною стратегією, прогноз економічного розвитку регіону на період реалізації стратегії, а також прогноз впливу на різні групи населення (жінок, чоловіків, дівчат, хлопців, осіб з інвалідністю тощо);
звіт про стратегічну екологічну оцінку, довідки про консультації з органами виконавчої влади та про громадське обговорення, підготовлені відповідно до Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".
(пункт 9 доповнено абзацом чотирнадцятим згідно з наказом
Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-
комунального господарства України від 03.04.2019 р. N 91)
10. Опис основних тенденцій та проблем є основою для визначення елементів SWOT-аналізу регіонального розвитку і має містити дані про:
географічне розташування, суміжні території;
ландшафтні особливості рельєфу, характеристику ґрунтів та гідрологію;
природно-ресурсний потенціал, кліматичні умови;
адміністративно-територіальний поділ та формування об'єднаних територіальних громад;
наявність містобудівної документації на рівні регіону;
демографічну ситуацію, ринок праці;
інфраструктуру (транспортну, екологічну, енергетичну, промислову, зв'язку, соціальну), особливості економічного розвитку в динаміці за останні п'ять років та у розрізі видів та підвидів економічної діяльності;
стан сфери досліджень та інновацій;
розвиток підприємницького середовища;
перелік видів економічної діяльності, які мають інноваційний потенціал, з урахуванням конкурентних переваг регіону (з відповідним обґрунтуванням);
розвиток міст та сільських територій;
екологічну ситуацію;
фінансово-бюджетну ситуацію;
урахування гендерного компонента в програмах економічного та соціального розвитку з урахуванням актуальних потреб галузей і регіонів;
результати проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації діючої регіональної стратегії.
Основою для розроблення опису основних тенденцій та проблем соціально-економічного розвитку регіону є офіційні дані Держстату, інформаційні матеріали соціологічних опитувань тощо (далі - показники).
Кожен тематичний підрозділ опису основних тенденцій та проблем має:
містити порівняння обласних показників із середніми показниками по Україні, а також показниками регіонів-сусідів та регіонів, що належать до однієї типології;
містити стислий висновок про характер впливу на розвиток регіону, наявність чи відсутність обмежень для такого розвитку та аргументацію для визначених сфер смарт-спеціалізації;
враховувати зовнішні виклики.
Система показників, необхідних для здійснення опису стану розвитку регіону, визначається головним розробником.
Для проведення аналізу стану розвитку регіонів пропонується використовувати показники, розраховані на 1 особу населення, а також відносні показники, що характеризують соціально-економічний стан жінок і чоловіків у регіоні та проводити їх порівняння з відповідними показниками суміжних регіонів і регіонів з однаковим типом економіки за класифікацією, визначеною Державною стратегією регіонального розвитку України.
У процесі підготовки аналітичних матеріалів проекту регіональної стратегії використовуються картографічні, ілюстраційні та інші матеріали, зокрема економіко-географічні карти та схеми, кадастрові карти, схеми та креслення, фотоматеріали території.
Аналітичні матеріали проекту регіональної стратегії готуються як щодо регіону, так і щодо його окремих частин (мікрорегіонів), що відрізняються специфікою проблем соціально-економічного розвитку. На підставі таких матеріалів визначаються основні тенденції у економічній, соціальній та екологічній сферах регіону за останні 5 років.
Визначення сфер смарт-спеціалізації здійснюється у процесі відкритого обговорення за участю представників суб'єктів регіонального розвитку та громадських організацій.
Критеріями, які використовуються для визначення сфер смарт-спеціалізації, є:
наявність ресурсів (активів) та спроможності регіону (включаючи фінансовий, природно-ресурсний, виробничий, науковий, інноваційний та кадровий потенціал);
потенційна здатність до диверсифікації галузей економіки за рахунок розробки конкурентоспроможних кластерів, розвитку міжгалузевих зв'язків або інших видів економічної діяльності;
наявність або прогнозована спроможність досягти високої концентрації підприємств у регіоні, у тому числі шляхом створення інноваційних систем колективних зусиль на основі державно-приватного партнерства;
місце та роль регіону на міжнародному та внутрішньому ринках.
11. Характеристика порівняльних переваг, викликів та ризиків розвитку регіону здійснюється на основі оцінки внутрішніх та зовнішніх факторів регіонального розвитку, визначених шляхом здійснення SWOT-аналізу регіонального розвитку.
Складовими SWOT-аналізу є:
сильні сторони - наявні внутрішні позитивні фактори або ресурси регіону, які можуть бути використані для формування конкурентних переваг;
слабкі сторони - наявні внутрішні негативні фактори регіону, які заважають його розвитку;
можливості - позитивні фактори зовнішнього впливу (наявні або найбільш ймовірні), які можна використати для розвитку регіону;
загрози - негативні фактори зовнішнього впливу (наявні або найбільш ймовірні), які перешкоджають розвитку регіону.
SWOT-аналіз сильних, слабких сторін регіону, можливостей і загроз здійснюється за формою згідно з додатком 2 до цієї Методики.
На основі SWOT-аналізу проводиться виявлення логічних взаємозв'язків між внутрішніми (сильні та слабкі сторони) та зовнішніми (можливості та загрози) факторами, які мають стратегічне значення для розвитку регіону. Саме ці взаємозв'язки дозволяють сформулювати порівняльні переваги, виклики і ризики, які є основою формулювання стратегічних та оперативних цілей розвитку регіону на довгострокову перспективу.
12. Визначення порівняльних переваг, викликів та ризиків здійснюється за формою згідно з додатком 3 до цієї Методики.
13. Сценарій розвитку є описом послідовності подій від теперішнього до майбутнього стану розвитку регіону, що ґрунтується на припущеннях.
Необхідною умовою успішності планування, крім об'єктивного аналізу ситуації у регіоні, є найбільш вірогідні прогнози, побудовані на статистично зафіксованих тенденціях і кількісних показниках. Це можливо здійснити на підставі демографічного та економічного прогнозів розвитку регіону (включаючи прогнози з розбивкою на жінок, чоловіків, дівчат, хлопців, осіб з інвалідністю тощо), а також шляхом обговорення з громадськістю. Опрацьовується кілька варіантів сценаріїв розвитку: базовий, оптимістичний та песимістичний. Альтернативні базовому сценарії необхідні для подальшого перегляду, корекції (за потреби) цілей регіональної стратегії та стратегічного бачення.
14. Стратегічне бачення розвитку регіону може включати формулювання стосовно позиції, яку регіон планує здобути в економічній, соціальній, екологічній та інноваційній сфері.
15. На основі визначених порівняльних переваг, викликів і ризиків, а також стратегічного бачення формуються стратегічні, оперативні цілі та завдання регіональної стратегії.
16. Стратегічні цілі розвитку регіону - описані у формальному вигляді орієнтири, яких бажано досягти в довгостроковому періоді.
Не менше ніж одна стратегічна ціль регіональної стратегії визначається на засадах смарт-спеціалізації та передбачає інноваційний розвиток пріоритетних видів економічної діяльності регіону, підвищення рівня конкурентоспроможності регіону.
З урахуванням принципу реалістичності кількість стратегічних цілей не може бути більше п'яти.
Кожна стратегічна ціль включає оперативні цілі, які містять завдання.
17. Для кожної з оперативних цілей зазначаються:
обґрунтування вибору оперативної цілі;
опис завдань, які передбачаються для досягнення оперативної цілі;
система індикаторів (критеріїв) досягнення оперативної цілі.
18. Завдання мають відповідати стратегічним та оперативним цілям і спрямовуватися на розв'язання основних проблем та використання можливостей, визначених у аналітичній частині регіональної стратегії.
19. Аналіз відповідності положень регіональної стратегії Державній стратегії регіонального розвитку України здійснюється шляхом порівняння їх стратегічних та оперативних цілей.
20. Проект регіональної стратегії подається на затвердження Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам не пізніше ніж через 6 місяців після затвердження Державної стратегії регіонального розвитку України.
21. План заходів розробляється строком на три роки (перший етап) та наступні чотири роки (другий етап) періоду дії регіональної стратегії відповідно до цілей і завдань регіональної стратегії та з урахуванням припущень щодо доступності відповідних фінансових ресурсів для його реалізації.
22. Розроблення проекту плану заходів на три роки періоду дії регіональної стратегії (перший етап) починається не пізніше ніж через місяць після затвердження регіональної стратегії і подається на затвердження Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам не пізніше ніж через 5 місяців після затвердження регіональних стратегій.
23. Розроблення проекту плану заходів на наступні чотири роки періоду дії регіональної стратегії (другий етап) починається не пізніше ніж за 15 місяців до завершення першого етапу і подається на затвердження Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам не пізніше ніж за 12 місяців до завершення строку реалізації першого етапу.
24. План заходів має включати:
вступ зі стислим коротким описом підстав, методики та процесу підготовки плану заходів;
інформацію про головного розробника та інституційне забезпечення реалізації плану заходів;
програми регіонального розвитку, які спрямовані на реалізацію передбачених регіональною стратегією завдань, конкретизовані в технічних завданнях на проекти регіонального розвитку, з визначенням орієнтовних обсягів і джерел їх фінансування;
відповідальних виконавців та строки виконання;
перелік технічних завдань на проекти регіонального розвитку, структурованих за програмами регіонального розвитку;
систему моніторингу та оцінки результативності реалізації плану заходів, що містить перелік індикаторів (кількісних та якісних), які включають гендерно-чутливі індикатори, що характеризують результативність реалізації програм регіонального розвитку та проектів регіонального розвитку, які реалізуються в рамках цих програм.
25. Програма регіонального розвитку (далі - програма) розробляється за такою структурою:
опис актуальних проблем або потреб, які відповідають тематиці програми та вирішення яких здійснюватиметься через реалізацію проектів регіонального розвитку, включених до неї;
перелік технічних завдань на проекти регіонального розвитку, включених до програми, з визначенням територіального спрямування кожного проекту, строку його впровадження, джерел фінансування та вимірюваних індикаторів (показників) оцінки ефективності його реалізації (включаючи гендерно-чутливі індикатори);
очікувані результати реалізації програми, у тому числі для різних груп населення (жінок, чоловіків, дівчат, хлопців, осіб з інвалідністю тощо);
орієнтовний фінансовий план програми (прогноз потреб у фінансуванні проектів регіонального розвитку, включених до програми) згідно з додатком 4 до цієї Методики з обґрунтуванням прогнозованих обсягів фінансового забезпечення для реалізації проектів - в розрізі таких джерел, як державний бюджет, місцеві бюджети, міжнародна допомога, інвестиції приватного сектору;
опис передумов для ефективного впровадження проектів регіонального розвитку та ризиків, які можуть загрожувати успішному виконанню програми.
26. Технічне завдання на проект регіонального розвитку готується за формою технічного завдання на інвестиційну програму і проект регіонального розвитку згідно з додатком 5 до цієї Методики.
(абзац перший пункту 26 розділу II у редакції наказу Міністерства
розвитку громад та територій України від 18.05.2020 р. N 123)
У разі спрямованості технічного завдання на вирішення типових проблем, які стосуються більше ніж однієї територіальної громади, опис технічного завдання має містити критерії вибору громад, для яких може бути надана перевага у процесі відбору проектів регіонального розвитку, що можуть фінансуватися з коштів державного бюджету.
27. Відбір технічних завдань на проекти регіонального розвитку для включення їх у перелік технічних завдань передбачає такі етапи:
розміщення у засобах масової інформації та на офіційних веб-сайтах Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій повідомлення про початок збору головним розробником пропозицій щодо технічних завдань на проекти регіонального розвитку, яке містить вимоги щодо оформлення пропозицій, строки та способи їх подання;
формування експертних груп для розгляду пропозицій щодо технічних завдань на проекти регіонального розвитку спільної тематичної спрямованості з урахуванням принципу гендерної рівності;
аналіз, систематизація та попередній відбір експертними групами пропозицій щодо технічних завдань на проекти регіонального розвитку для включення їх у перелік технічних завдань відповідно до завдань регіональної стратегії та тематики програм;
проведення експертними групами обговорення пропозицій щодо технічних завдань на проекти регіонального розвитку, які пропонуються для включення у перелік технічних завдань та консультацій (за необхідності), із суб'єктами регіонального розвитку та іншими заінтересованими сторонами для узгодження позицій;
подання експертними групами на розгляд головному розробнику або робочій групі у разі її створення переліку технічних завдань на проекти регіонального розвитку, структурованого відповідно до завдань регіональної стратегії та тематики програм, для включення їх у план заходів.
III. Проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій та планів заходів
1. Результати реалізації регіональної стратегії визначаються на підставі проведення моніторингу:
стану досягнення стратегічних цілей та завдань, виконання плану заходів шляхом порівняння фактично отриманих значень індикаторів оцінки результативності виконання завдань і їх прогнозних значень;
динаміки зміни значень показників, що застосовуються для розрахунку індексів конкурентоспроможності регіону та регіонального людського розвитку.
2. Проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій та планів заходів здійснюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями на основі звітів відповідальних за виконання проектів регіонального розвитку, визначених планом заходів (далі - відповідальні за виконання).
3. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації:
створюють моніторингові групи, визначають їх склад на принципах гендерної рівності та затверджують порядок їх роботи;
визначають перелік показників для моніторингу та оцінки результатів реалізації стратегічних цілей і завдань регіональної стратегії;
визначають порядок внесення, перевірки та оприлюднення результатів проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональної стратегії і плану заходів на своїх офіційних веб-сайтах.
4. Проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій та планів заходів включає підготовку:
щокварталу - звіту про результати реалізації проектів регіонального розвитку, визначених планом заходів, за відповідний період (далі - оперативний звіт) за формою згідно з додатком 1 до Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації зазначених регіональних стратегій і планів заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року N 932 (далі - Порядок);
щороку - підсумкового звіту про результати проведення моніторингу виконання плану заходів за відповідний період (далі - підсумковий звіт) за формою згідно з додатком 2 до Порядку та звіту з оцінки результативності реалізації регіональної стратегії та плану заходів з її реалізації (далі - звіт з оцінки результативності).
5. Моніторинг реалізації пріоритетів розвитку регіонів, досягнення стратегічних цілей та виконання завдань регіональних стратегій, зокрема тих, що визначені на засадах смарт-спеціалізації, проводяться за участю представників суб'єктів регіонального розвитку.
6. Відповідальні за виконання щокварталу до 05 числа другого місяця, що настає за звітним періодом, подають Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям оперативні звіти.
7. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації проводять аналіз стану виконання плану заходів (з порівняльною оцінкою ступеня відхилення фактичних значень індикаторів результативності від їх прогнозованих значень) та до 20 числа другого місяця, що настає за звітним періодом, готують і оприлюднюють на своєму офіційному веб-сайті узагальнений звіт про виконання плану заходів за відповідний період.
8. Підсумковий звіт складається на основі даних оперативних звітів та порівняння фактичних значень індикаторів (показників) оцінки результативності виконання планів заходів з їх прогнозованим значенням.
9. Звіт з оцінки результативності складається на основі даних звіту про результати моніторингу і передбачає оцінку досягнення цілей регіональних стратегій розвитку, зокрема тих, що визначені на засадах смарт-спеціалізації, шляхом порівняння фактичних значень індикаторів (показників) оцінки результативності виконання плану заходів з їх прогнозованим значенням у відповідному періоді.
Звіт з оцінки результативності має включати:
опис проектів регіонального розвитку, які включені до програм, з оцінкою їх впливу на соціально-економічний розвиток регіону;
аналітичний звіт щодо:
стану фінансування проектів регіонального розвитку з описом запланованих та фактичних джерел і обсягів фінансування у відповідному періоді;
результатів реалізації проектів регіонального розвитку та порівняння фактичних значень індикаторів (показників) оцінки результативності реалізації плану заходів з їх прогнозованим значенням у відповідному періоді;
проблемних питань, зовнішніх та внутрішніх факторів, що мали вплив на виконання плану заходів (з поясненням причини виникнення проблемних питань та пропозицій щодо шляхів їх вирішення);
висновки та пропозиції щодо:
впливу реалізації проектів регіонального розвитку на динаміку основних показників соціально-економічного розвитку та гендерного компоненту регіону;
доцільності продовження виконання проектів регіонального розвитку;
включення додаткових проектів регіонального розвитку;
уточнення індикаторів (показників) оцінки результативності реалізації плану заходів, обсягів і джерел фінансування, переліку виконавців, строків виконання.
10. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації:
подають в установленому порядку до 25 числа другого місяця року, що настає за звітним, підсумкові звіти та звіти з оцінки результативності на затвердження Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам;
оприлюднюють затверджені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами підсумкові звіти та звіти з оцінки результативності на своїх офіційних веб-сайтах;
подають копії затверджених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами підсумкових звітів та звітів з оцінки результативності Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
11. Оцінка досягнення цілей та пріоритетів, визначених регіональною стратегією, проводиться за результатами виконання першого та другого етапів її реалізації не пізніше ніж через три місяці після завершення відповідного етапу.
Проведення оцінки досягнення цілей та пріоритетів, визначених регіональною стратегією, здійснюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями шляхом відстеження, вимірювання і порівняння фактичних результатів з індикаторами досягнення цілей та пріоритетів, визначених регіональною стратегією.
12. Узагальнена оцінка результативності реалізації регіональної стратегії проводиться Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями не пізніше ніж через 6 місяців після завершення строку її реалізації з поданням відповідного звіту на затвердження Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам.
13. Затверджені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами звіти за результатами узагальненої оцінки результативності реалізації регіональної стратегії розміщуються на офіційних веб-сайтах Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
14. Внесення змін до регіональної стратегії та плану заходів здійснюється відповідно до Закону України "Про засади державної регіональної політики".
Генеральний директор
Директорату регіонального розвитку
О. Бойко