Постановою затверджено Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного банківського нагляд.
Наразі діє
Набрання чинності 11.02.2019
Тип документа
Постанова
Номер документа
135
Дата затвердження
06.12.2018
Дата вступу в дію
11.02.2019
Суб'єкт нормотворчості
Національний банк України
Галузі
Адміністративне право
Постановою затверджено Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного банківського нагляд.
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
06.12.2018 № 135
Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного банківського нагляду
Із змінами і доповненнями, внесеними
постановами Правління Національного банку України
від 23 грудня 2020 року N 167,
від 6 жовтня 2021 року N 102
Відповідно до статей 7, 15, 55 та 56 Закону України “Про Національний банк України”, статей 66 та 67 Закону України “Про банки і банківську діяльність”, з метою підвищення ефективності здійснення Національним банком України нагляду за дотриманням банками та іншими особами, стосовно яких Національний банк України здійснює наглядову діяльність, вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку України, з урахуванням оцінки ризиків, сприяння стабільності банківської системи, захисту інтересів вкладників та кредиторів банків Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного банківського нагляду, що додається.
2. Главу 5 розділу I Положення про застосування Національним банком України заходів впливу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17 серпня 2012 року № 346, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 вересня 2012 року за № 1590/21902 (зі змінами), виключити.
3. Департаменту банківського нагляду (Дегтярьова Н.М.) після офіційного опублікування довести до відома банків інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на першого заступника Голови Національного банку України Рожкову К.В.
5. Постанова набирає чинності через два місяці з дня її офіційного опублікування.
Голова
Я.В. Смолій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
06.12.2018 № 135
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення Національним банком України безвиїзного банківського нагляду
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до статей 7 та 55 Закону України "Про Національний банк України", статей 66 та 67 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки), з урахуванням положень ДИРЕКТИВИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ І РАДИ 2013/36/ЄС від 26 червня 2013 року про доступ до діяльності кредитних установ і пруденційний нагляд за кредитними установами та інвестиційними фірмами, про внесення змін до Директиви 2002/87/ЄС та про скасування директив 2006/48/ЄС та 2006/49/ЄС (зі змінами), з урахуванням Основних принципів ефективного банківського нагляду та рекомендацій Базельського комітету з банківського нагляду з метою встановлення порядку здійснення Національним банком України (далі - Національний банк) безвиїзного банківського нагляду на підставі ризик-орієнтованого підходу.
(пункт 1 із змінами, внесеними згідно з постановою
Правління Національного банку України від 06.10.2021 р. N 102)
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) безвиїзний нагляд - форма здійснення Національним банком банківського нагляду за дотриманням банками, банківськими групами або іншими особами, які можуть бути об’єктами нагляду Національного банку відповідно до Закону про банки, банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, установлених економічних нормативів з метою сприяння стабільності банківської системи та захисту інтересів вкладників і кредиторів банку;
2) довідка про результати камеральної перевірки банку (далі - довідка про перевірку) - офіційний документ, що складається за результатами проведеної камеральної перевірки банку, в якому зафіксовані результати такої перевірки, виявлені порушення банком вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, інформація про невиконання банком установлених Національним банком вимог, обмежень щодо діяльності банку та/або ознаки здійснення банком ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів цього банку;
3) камеральна перевірка банку - перевірка, яка проводиться під час здійснення безвиїзного банківського нагляду в порядку, установленому в розділі III цього Положення;
4) об’єкти камеральної перевірки - банки, їх відокремлені підрозділи, філії іноземних банків (далі - банк).
5) уповноважена посадова особа Національного банку - член Правління Національного банку, який здійснює загальне керівництво та контролює діяльність підрозділу (підрозділів), до функцій якого (яких) належить здійснення безвиїзного банківського нагляду (далі - підрозділ банківського нагляду), відповідно до розподілу функціональних обов'язків між Головою Національного банку, його першим заступником та заступниками Голови Національного банку.
(пункт 2 доповнено підпунктом 5 згідно з постановою
Правління Національного банку України від 23.12.2020 р. N 167)
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються у значеннях, наведених у Законі про банки та інших законодавчих актах України, а також нормативно-правових актах Національного банку.
3. Безвиїзний банківський нагляд здійснюється підрозділом банківського нагляду відповідно до вимог Закону України "Про Національний банк України", Закону про банки, цього Положення, інших нормативно-правових актів Національного банку з метою:
(абзац перший пункту 3 у редакції постанови Правління
Національного банку України від 23.12.2020 р. N 167)
1) сприяння фінансовій стійкості та стабільності банківської системи України, захисту інтересів вкладників та інших кредиторів банків, шляхом:
здійснення комплексного та об’єктивного аналізу всієї наявної інформації щодо діяльності банку/банківської групи, включаючи інформацію щодо пов’язаних із банком осіб, інформацію, що отримана за результатами зовнішнього аудиту банку, статистичну/фінансову звітність, що подана до Національного банку;
проведення оцінки рівня ризиків та якості управління ризиками, притаманними діяльності банку, що передбачає проведення оцінки бізнес-моделі банку, рівня організації корпоративного управління та внутрішнього контролю банку, достатності капіталу банку та достатності ліквідності банку для покриття ризиків, із застосуванням професійного судження, сформованого за результатами безвиїзного нагляду за банком;
(абзац третій підпункту 1 пункту 3 із змінами, внесеними згідно з
постановою Правління Національного банку України від 23.12.2020 р. N 167)
забезпечення контролю за дотриманням банком вимог, обмежень щодо його діяльності, установлених Національним банком;
забезпечення своєчасного реагування на встановлені порушення вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, недоліки та негативні тенденції в діяльності банку, включаючи застосування до банку/банківської групи або інших осіб, які можуть бути об’єктами нагляду Національного банку відповідно до Закону про банки, заходів впливу адекватно вчиненому порушенню, здійсненню ризикової діяльності, застосуванню іноземними державами або міждержавними об’єднаннями або міжнародними організаціями санкцій до банку чи власників істотної участі в банку, що становлять загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку;
абзац шостий підпункту 1 пункту 3 виключено
(згідно з постановою Правління
Національного банку України від 06.10.2021 р. N 102)
2) застосування пропорційного підходу до нагляду, що передбачає концентрацію уваги нагляду на більших за розміром, складніших за структурою або більш ризикових банках, ураховуючи профіль ризику банків і основні напрями їх діяльності;
3) забезпечення своєчасного й ефективного прийняття рішень щодо діяльності банків Правлінням Національного банку або Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, нагляду (оверсайту) платіжних систем (далі - Комітет з питань нагляду), що передбачає дотримання законності, неупередженого ставлення, об’єктивності, достовірності та обґрунтованості таких рішень.
4. Національний банк має право за невиконання банком вимог цього Положення застосувати до банку заходи впливу в порядку, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку з питань застосування Національним банком заходів впливу.
II. Здійснення безвиїзного банківського нагляду
5. Національний банк здійснює безвиїзний банківський нагляд у таких формах:
1) поточний моніторинг фінансового стану банку та показників банківської групи з урахуванням ризик-орієнтованого підходу;
2) оцінка банку під час здійснення безвиїзного банківського нагляду на підставі оцінки рівня ризиків та якості управління ризиками;
3) камеральна перевірка банку.
6. Поточний моніторинг фінансового стану банку та показників банківської групи здійснюється з метою визначення подальших наглядових дій за банком, спрямованих на забезпечення дотримання банком та іншими особами, стосовно яких Національний банк здійснює наглядову діяльність, банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, установлених економічних нормативів та сприяння захисту інтересів вкладників і кредиторів банку, на підставі спостереження за змінами у фінансовому стані банку, шляхом:
1) нагляду за дотриманням вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку і економічних нормативів;
2) контролю за дотриманням банком вимог, обмежень щодо його діяльності, установлених Національним банком;
3) аналізу даних статистичної/фінансової звітності банку/банківської групи та інформації, отриманої з інших доступних джерел;
4) оцінки впливу ризиків, що притаманні діяльності банку, на фінансову стабільність банку/банківської системи України.
Порядок здійснення поточного моніторингу фінансового стану банку та показників діяльності банківської групи, оформлення результатів моніторингу визначається розпорядчим актом Національного банку.
7. Оцінка банку під час здійснення безвиїзного банківського нагляду проводиться з метою оцінки рівня ризиків, що притаманні діяльності банку та загрожують його функціонуванню (життєздатності), оцінки достатності капіталу банку, з урахуванням результатів проведеної Національним банком оцінки стійкості банку, та достатності ліквідності банку для покриття всіх суттєвих ризиків, оцінки якості управління ризиками.
Порядок проведення оцінки банку під час здійснення безвиїзного банківського нагляду та оформлення результатів оцінки визначається розпорядчим актом Національного банку.
8. Камеральна перевірка банку під час здійснення безвиїзного банківського нагляду проводиться з метою:
1) з’ясування/підтвердження:
факту дотримання/недотримання банком вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, установлених Національним банком вимог, обмежень щодо діяльності банку, установлених значень економічних нормативів і лімітів відкритої валютної позиції;
достовірності визначення банком розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, відображення банком у бухгалтерському обліку та звітності операцій банку, наданої банком інформації про пов’язаних із банком осіб та операції з ними;
2) підтвердження/спростування наявності ознак, що можуть свідчити про здійснення банком ризикової діяльності, що загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів.
9. Пункт 9 виключено
(згідно з постановою Правління
Національного банку України від 06.10.2021 р. N 102)
10. Підрозділ банківського нагляду ініціює в межах компетенції прийняття Правлінням Національного банку/Комітетом з питань нагляду рішень про застосування/незастосування заходів впливу до банку, інших осіб, які можуть бути об’єктами нагляду Національного банку відповідно до Закону про банки, у разі виявлення за результатами безвиїзного банківського нагляду порушень вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, недотримання вимог щодо діяльності банку, установлених Національним банком, або здійснення ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку.
11. Підрозділ банківського нагляду здійснює безвиїзний банківський нагляд на підставі:
1) даних статистичної/фінансової звітності банку/банківської групи, що подається до Національного банку відповідно до нормативно-правових актів Національного банку з питань складання статистичної/фінансової звітності;
2) інформації, документів (їх копій та/або витягів із них), звітів, фінансових та інших планів/програм щодо діяльності банку, отриманих від банку/контролера банківської групи;
3) інформації про пов’язаних із банком осіб та про операції банку з пов’язаними з банком особами;
4) інформації та документів, отриманих від підрозділів Національного банку, державних органів, з інших доступних джерел, а також іншої інформації та документів, отриманих Національним банком під час виконання ним своїх функцій;
5) результатів оцінки стійкості банку, проведеної Національним банком;
6) результатів інспекційних перевірок;
7) результатів нагляду за дотриманням банківською групою, учасником якої є банк, установлених значень економічних нормативів.
12. Підрозділ банківського нагляду має право запитувати в банку або інших осіб, стосовно яких Національний банк здійснює наглядову діяльність, письмові пояснення, інформацію та документи (їх копії/скановані копії, витяги з них) щодо проведених операцій та з окремих питань діяльності, інформацію про пов’язаних із банком осіб, внутрішньобанківські документи (їх копії/скановані копії) шляхом подання відповідного запиту.
Запит оформляється як службовий лист Національного банку за підписом керівника підрозділу банківського нагляду або його заступника та надсилається засобами поштового зв’язку або системи електронної пошти Національного банку.
13. Керівник банку/іншої особи, стосовно якої Національний банк здійснює наглядову діяльність, зобов’язаний забезпечити надання на запит підрозділу банківського нагляду письмових пояснень, достовірної інформації та документів (їх копій/сканованих копій, витягів із них) у визначених у запиті форматі, структурі, обсягах та в установлений у запиті строк.
Підготовлені банком/іншими особами на запит підрозділу банківського нагляду письмові пояснення, інформація та документи надаються із супровідним листом за підписом керівника банку/іншої особи, стосовно якої Національний банк здійснює наглядову діяльність, або в інший спосіб, зазначений у запиті підрозділу банківського нагляду. Копії документів, витяги з них, що надаються на запит підрозділу банківського нагляду, засвідчуються підписом керівника банку/іншої особи, стосовно якої Національний банк здійснює наглядову діяльність, із зазначенням його посади, ініціалів та прізвища, дати засвідчення та проставленням напису “Згідно з оригіналом”.
Сторінки (аркуші) копії документа/витягу з нього, що складається з двох і більше сторінок (аркушів), повинні бути пронумеровані та прошиті банком/іншою особою та на зворотному боці останнього аркуша такої копії на окремому невеликому аркуші, що наклеюється на нього поверх кінців ниток, зазначається напис: “Пронумеровано та прошито ... арк.” (зазначається кількість аркушів цифрами та словами) і проставляється відмітка про засвідчення копії документа/витягу з нього в порядку, визначеному в абзаці другому пункту 13 розділу II цього Положення.
Інформація в електронній формі передається Національному банку в захищеному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.
14. Питання, що виникають під час здійснення безвиїзного банківського нагляду, вирішуються шляхом обміну листами засобами поштового зв’язку або системи електронної пошти Національного банку.
15. Підрозділ банківського нагляду має право ініціювати проведення робочих зустрічей з керівниками та працівниками банку та залучати фахівців інших підрозділів Національного банку для обговорення будь-яких питань, що виникають під час здійснення безвиїзного банківського нагляду.
III. Порядок організації та проведення камеральної перевірки під час безвиїзного банківського нагляду
16. Національний банк за наявності обґрунтованих підстав має право прийняти рішення про проведення камеральної перевірки банку під час здійснення безвиїзного банківського нагляду з окремих питань діяльності банку або проведених банком операцій. Такими підставами є:
1) результати аналізу статистичної/фінансової звітності банку, що подається до Національного банку, інформації, документів, звітів, отриманих від банку, що можуть свідчити про недотримання банком вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, включаючи вимоги щодо визначення пов’язаних із банком осіб та здійснення операцій з ними, установлених Національним банком вимог, обмежень щодо діяльності банку, невиконання зобов’язань перед вкладниками чи іншими кредиторами банку або ознаки здійснення банком ризикової діяльності;
2) результати проведеної оцінки банку під час здійснення безвиїзного банківського нагляду, що можуть свідчити про наявність у банку ризиків, що створюють загрозу втрати капіталу та ліквідності.
17. Рішення про проведення камеральної перевірки банку приймає уповноважена посадова особа Національного банку. Таке рішення оформляється розпорядчим актом Національного банку, до якого можуть уноситися зміни (за потреби). Розпорядчий акт має містити:
1) повне найменування банку;
2) підстави для проведення камеральної перевірки;
3) строки проведення камеральної перевірки (дати початку і закінчення);
4) період, що підлягає камеральній перевірці;
5) питання, які підлягають камеральній перевірці;
6) прізвища, імена, по батькові уповноважених на проведення камеральної перевірки осіб.
18. Перелік питань, що підлягають камеральній перевірці, визначається підрозділом банківського нагляду за результатами аналізу статистичної/фінансової звітності та/або інших документів та інформації щодо діяльності банку, що отримані під час проведення безвиїзного банківського нагляду.
19. Строк проведення камеральної перевірки визначається залежно від обсягів операцій банку та інформації (даних), що підлягають перевірці.
20. Камеральна перевірка проводиться без попереднього повідомлення банку.
21. Підрозділ банківського нагляду для проведення камеральної перевірки за потреби направляє банку запит про надання письмових пояснень, інформації та документів у порядку, визначеному пунктом 12 розділу II цього Положення.
Підрозділ банківського нагляду в разі необхідності детальнішого вивчення обставин, що є предметом камеральної перевірки, має право направляти банку додаткові запити про надання письмових пояснень, інформації та документів за будь-який період його діяльності.
22. Керівники банку зобов’язані на запит підрозділу банківського нагляду для проведення камеральної перевірки банку надати письмові пояснення, інформацію та документи (їх копії/скановані копії, витяги з них) у визначених у запиті форматі, структурі, обсягах та в установлений у запиті строк у порядку, визначеному пунктом 13 розділу II цього Положення.
23. Банк має право надіслати підрозділу банківського нагляду лист, в якому повідомити про надання доступу уповноваженим на проведення камеральної перевірки особам до необхідної інформації та документів у приміщенні банку, якщо обсяг або спосіб зберігання та оброблення запитуваної підрозділом банківського нагляду інформації та документів, необхідних для проведення камеральної перевірки, унеможливлюють (ускладнюють) їх передавання засобами поштового зв’язку або системи електронної пошти Національного банку.
Керівники банку в цьому разі зобов’язані забезпечити надання уповноваженим на проведення камеральної перевірки особам доступу в режимі перегляду до всіх інформаційних систем банку, необхідних для проведення перевірки, вибірки та вивантаження необхідної інформації для її подальшого аналізу, консультаційну підтримку з питань функціонування таких систем, а також інформації, документів та письмових пояснень з питань діяльності банку. Керівники банку зобов’язані забезпечити надання уповноваженим на проведення камеральної перевірки особам на їх письмовий запит інформації, копій документів, включаючи інформацію/копії документів, що зберігається/зберігаються в інформаційних системах банку.
Уповноважені на проведення камеральної перевірки особи мають право одержувати від банку інформацію, документи та їх копії, письмові пояснення з питань діяльності банку, а також виносити за межі банку копії документів, включаючи копії документів, що свідчать про порушення банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, оформлених згідно з вимогами пункту 13 розділу II цього Положення.
(абзац третій пункту 23 із змінами, внесеними згідно з постановою
Правління Національного банку України від 06.10.2021 р. N 102)
24. Уповноважені на проведення камеральної перевірки особи зобов’язані забезпечити конфіденційність інформації про банк та його клієнтів, отриманої під час проведення камеральної перевірки.
25. За результатами камеральної перевірки складається довідка про перевірку в двох примірниках за підписом уповноважених на проведення камеральної перевірки осіб, яка погоджується керівниками підрозділу банківського нагляду.
26. Довідка про перевірку має містити загальну інформацію, висновки, результати перевірки, інформацію про виявлені порушення, недоліки, які мають вплив на діяльність банку. Висновки формуються на підставі отриманих результатів камеральної перевірки та із застосуванням професійного судження, сформованого за результатами безвиїзного нагляду за банком. Зразок довідки про перевірку наведено в додатку до цього Положення.
(пункт 26 із змінами, внесеними згідно з постановами
Правління Національного банку України від 23.12.2020 р. N 167,
від 06.10.2021 р. N 102)
27. Уповноважені на проведення камеральної перевірки особи несуть відповідальність за повноту та достовірність інформації, викладеної в довідці про результати камеральної перевірки банку.
28. Підрозділ банківського нагляду не пізніше ніж через 30 днів із дня закінчення камеральної перевірки надсилає або передає банку (під підпис керівника банку або уповноваженої ним особи) перший примірник довідки про перевірку із супровідним листом згідно з установленими Національним банком вимогами щодо надсилання/надання документів із грифом обмеження доступу, для ознайомлення та підписання керівником банку (особою, яка виконує його обов’язки).
Датою отримання довідки про перевірку в разі направлення до банку довідки про перевірку засобами поштового зв’язку (з дотриманням вимог щодо пересилання документів із грифом обмеження доступу, установлених Національним банком) є дата, зазначена банком на поштовому повідомленні про вручення.
Неотримання банком першого примірника довідки про перевірку із супровідним листом із незалежних від Національного банку причин не позбавляє цей документ офіційності та законної (юридичної) сили.
29. Банк не пізніше сьомого робочого дня з дня отримання довідки про перевірку надсилає Національному банку підписаний керівником банку (особою, яка виконує його обов’язки) перший примірник довідки. Підрозділ банківського нагляду після отримання першого примірника довідки про перевірку надсилає банку другий примірник.
Банк протягом семи робочих днів із дня отримання першого примірника довідки про перевірку має право надати Національному банку пояснення чи обґрунтовані заперечення щодо обставин, фактів порушень (за наявності) у письмовій формі з обов’язковим документальним підтвердженням.
Надання банком заперечень до довідки про перевірку не звільняє банк від визначених законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку обов’язків, виконання яких пов’язане з фактом отримання банком довідки про перевірку.
30. Довідка про перевірку в разі неповернення банком у встановлений строк підписаного керівником банку (особою, яка виконує його обов’язки) першого примірника довідки про перевірку або відмови в її підписанні, є такою, що доведена до відома банку.
Національний банк у цьому разі для подальшої роботи використовує другий примірник довідки про перевірку, який зберігається в Національному банку.
31. Довідка про перевірку та інші матеріали щодо результатів камеральної перевірки банку є інформацією з обмеженим доступом і власністю Національного банку та не підлягають розголошенню. Розкриття інформації, що міститься в довідці про перевірку, здійснюється в порядку, визначеному Законом про банки.
32. Банк протягом 15 робочих днів із дня отримання від Національного банку рекомендацій, наданих за результатами камеральної перевірки подає до Національного банку інформацію щодо врахованих рекомендацій та/або план заходів щодо врахування наданих рекомендацій у встановлені Національним банком строки.
Банк у разі незгоди з наданими за результатами камеральної перевірки рекомендаціями має проінформувати Національний банк про незгоду з наданням обґрунтованих пояснень.
IV. Порядок здійснення нагляду за діяльністю банку уповноваженим (уповноваженими) службовцем (службовцями) Національного банку
33. Національний банк уповноважує службовця (службовців) Національного банку на здійснення нагляду за діяльністю банку на підставі статті 67 Закону про банки.
34. Рішення про надання повноважень службовцю (службовцям) Національного банку на здійснення нагляду за діяльністю банку приймає уповноважена посадова особа Національного банку. Таке рішення оформляється розпорядчим актом Національного банку, до якого за потреби можуть уноситися зміни. Розпорядчий акт має містити таке:
1) повне найменування банку;
2) прізвище, ім'я, по батькові службовця (службовців) Національного банку.
35. На здійснення нагляду за діяльністю банку уповноважується (уповноважуються) службовець (службовці) Національного банку, який (які) має (мають) вищу економічну або юридичну освіту.
36. Підрозділ банківського нагляду повідомляє банк про уповноваження службовця (службовців) Національного банку на здійснення нагляду за діяльністю банку (далі - уповноважений службовець) протягом двох робочих днів із дня прийняття рішення про визначення такого уповноваженого службовця.
Повідомлення оформляється як службовий лист Національного банку за підписом керівника підрозділу банківського нагляду або його заступника та надсилається засобами поштового зв'язку чи системи електронної пошти Національного банку.
37. Уповноважений службовець здійснює нагляд за діяльністю банку, перебуваючи безпосередньо в банку та/або шляхом проведення аналізу фінансової/статистичної звітності та іншої інформації щодо діяльності банку без відвідування банку.
38. Уповноважений службовець виконує повноваження щодо:
1) здійснення нагляду за:
дотриманням банком банківського законодавства, вимог нормативно-правових актів Національного банку, виконанням банком своїх зобов'язань перед клієнтами, вкладниками та іншими кредиторами банку;
виконанням банком рішень Національного банку (уключаючи рішення про застосування заходів впливу / санкцій) та/або вимог Національного банку щодо усунення порушень банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку протягом визначеного Національним банком строку, уключаючи:
виконання банком програми капіталізації / реструктуризації / плану фінансового оздоровлення / плану заходів щодо приведення своєї діяльності у відповідність до вимог законодавства України; та/або
виконання зобов'язань згідно з письмовою угодою, укладеною банком із Національним банком, за якою банк зобов'язується вжити заходів для усунення порушень, поліпшення фінансового стану банку, підвищення ефективності функціонування та/або адекватності системи управління ризиками; та/або
дотримання установлених Національним банком обмежень щодо діяльності банку;
2) інформування керівників підрозділу банківського нагляду про результати нагляду за діяльністю банку, уключаючи виявлені факти порушень банком вимог банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, виявлені ознаки, що можуть свідчити про здійснення банком ризикової діяльності.
Уповноважений службовець за наявності обґрунтованих підстав готує інформацію про виявлені факти для інформування підрозділів Національного банку в межах їх компетенції;
3) підготовки обґрунтованих пропозицій керівникам підрозділу банківського нагляду стосовно:
подальших наглядових дій за банком у разі виникнення негативних тенденцій і проблем у його діяльності, які можуть становити загрозу втрати капіталу і ліквідності банку та інтересам вкладників чи інших кредиторів банку;
застосування заходів впливу до банку та/або керівника банку адекватно вчиненим порушенням банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, або здійснення ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку.
Уповноважений службовець виконує інші повноваження, визначені нормативно-правовими актами Національного банку з питань банківського нагляду.
39. Уповноважений службовець має право:
1) одержувати від керівників банку шляхом надання відповідного письмового запиту інформацію, документи (їх копії / скановані копії, витяги з них) та письмові пояснення з питань діяльності банку, проведення банком будь-яких операцій, дотримання банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, вимог та обмежень щодо діяльності банку, установлених Національним банком, а також щодо стратегії банку та виконання бізнес-плану банку;
2) вільного доступу в робочий час до всіх приміщень банку та до систем автоматизації банківських операцій;
3) ініціювати під час перебування в банку проведення робочих зустрічей із керівниками, працівниками банку для отримання пояснень із питань діяльності банку та інформації про вжиття банком заходів щодо усунення порушень і недоліків у діяльності банку, забезпечення його фінансової стабільності, виконання бізнес-плану банку;
4) ознайомлюватися з документами банку щодо проведення банком будь-яких операцій із метою визначення рівня ризиків, на які може наражатися банк;
5) виготовляти та виносити за межі банку копії документів (скановані копії, витяги з них), уключаючи копії документів, що свідчать про порушення банком банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, здійснення ризикової діяльності, оформлених згідно з вимогами, зазначеними в пункті 13 розділу II цього Положення, та потрібних для подальших наглядових дій;
6) бути присутнім на загальних зборах учасників банку, засіданнях ради банку, правління банку, комітетів ради банку та правління банку.
40. Уповноважений службовець за згодою банку має право бути присутнім на нарадах, що проводяться в банку з питань діяльності банку, робочих зустрічах керівників банку з потенційними інвесторами банку з питань продажу чи реорганізації банку, визначення шляхів фінансового оздоровлення банку за рахунок коштів учасників / акціонерів / інвесторів.
41. Уповноважений службовець зобов'язаний забезпечити конфіденційність інформації про банк та його клієнтів, отриманої під час виконання повноважень згідно з цим Положенням.
42. Банк не пізніше наступного робочого дня з дня отримання повідомлення Національного банку про уповноваження службовця (службовців) на здійснення нагляду за діяльністю банку зобов'язаний забезпечити такого уповноваженого (уповноважених) службовця (службовців):
1) окремим приміщенням, обладнаним потрібними технічними засобами та копіювально-розмножувальною технікою;
2) вільним доступом у робочий час до всіх приміщень банку;
3) можливістю доступу до перегляду електронної пошти Національного банку;
4) повним доступом до всіх інформаційних систем банку, систем автоматизації банківських операцій та консультаційну підтримку з питань функціонування таких систем для перегляду в режимі реального часу всіх операцій банку та його клієнтів за всіма рахунками з можливістю формування виписок про рух коштів за рахунками за будь-який період діяльності банку, уключаючи період до дня призначення уповноваженого (уповноважених) службовця (службовців);
5) вільним доступом до всіх документів та інформації банку (у паперовій або в електронній формі), уключаючи ті, що містять інформацію з обмеженим доступом.
43. Керівники банку на запит уповноваженого службовця зобов'язані надати інформацію та письмові пояснення з питань діяльності банку, уключаючи інформацію щодо:
1) усунення порушень банківського законодавства та нормативно-правових актів Національного банку;
2) проведення банком будь-яких операцій, дотримання банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку, вимог та обмежень у діяльності банку, установлених Національним банком, а також щодо забезпечення його фінансової стабільності, стратегії банку та виконання бізнес-плану банку;
3) виконання програми капіталізації / реструктуризації / плану фінансового оздоровлення / плану заходів щодо приведення діяльності банку у відповідність до вимог законодавства України;
4) виконання зобов'язань згідно з письмовою угодою, укладеною банком з Національним банком, за якою банк зобов'язується вжити заходів для усунення порушень, поліпшення фінансового стану банку, підвищення ефективності функціонування та/або адекватності системи управління ризиками.
44. Керівники банку зобов'язані на запит уповноваженого службовця надати письмові пояснення, інформацію та документи (їх копії / скановані копії, витяги з них) у визначених у запиті форматі, структурі, обсягах та в установлений уповноваженим службовцем у запиті строк у порядку, визначеному в пункті 13 розділу II цього Положення.
Запит надсилається в електронній формі засобами корпоративної електронної пошти (e-mail) Національного банку або паперовій формі. Запит у паперовій формі підлягає реєстрації банком із зазначенням дати та часу отримання, про що робиться відповідна відмітка на другому примірнику запиту, що залишається в уповноваженого службовця.
45. Банк зобов'язаний завчасно (не пізніше ніж за один робочий день) інформувати уповноваженого службовця про проведення загальних зборів учасників банку, засідань ради банку, правління банку, комітетів ради банку та правління банку, обов'язкове утворення яких передбачено Законом про банки, із наданням інформації про питання, які плануються до розгляду, та створити умови для участі уповноваженого службовця в таких зборах/засіданнях.
(розділ IV із змінами, внесеними згідно з постановою
Правління Національного банку України від 23.12.2020 р. N 167,
у редакції постанови Правління
Національного банку України від 06.10.2021 р. N 102)
V. Контроль за результатами безвиїзного банківського нагляду
46. Підрозділ банківського нагляду інформує уповноважену посадову особу Національного банку про результати поточного моніторингу фінансового стану банку в порядку, визначеному розпорядчим актом Національного банку.
47. Підрозділ банківського нагляду інформує Правління Національного банку / Комітет з питань нагляду про результати оцінки банку, проведеної під час здійснення безвиїзного банківського нагляду, про результати камеральної перевірки банку та подальші наглядові дії щодо банку.
(розділ V із змінами, внесеними згідно з постановою
Правління Національного банку України від 23.12.2020 р. N 167,
у редакції постанови Правління
Національного банку України від 06.10.2021 р. N 102)
Директор Департаменту
банківського нагляду
Н.М. Дегтярьова
ПОГОДЖЕНО:
Перший заступник
Голови Національного банку України
К.В. Рожкова
Додаток
до Положення про здійснення
Національним банком України
безвиїзного банківського нагляду
(пункт 26 розділу III)
(Зразок)
ДОВІДКА
про перевірку (камеральна перевірка)
(додаток із змінами, внесеними згідно з постановою
Правління Національного банку України від 06.10.2021 р. N 102)
Додаток 2
до Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного банківського нагляду
(пункт 42 розділу IV)
(Зразок)
Додаток 2 виключено
(згідно з постановою Правління Національного банку України
від 6 жовтня 2021 року N 102)
____________