ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 грудня 2017 р. № 1101
ПОЛОЖЕННЯ
про Національну службу здоров’я України
1. Національна служба здоров’я України (НСЗУ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров’я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.
2. НСЗУ у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
3. Основними завданнями НСЗУ є:
1) реалізація державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій);
2) виконання функцій замовника медичних послуг, лікарських засобів та медичних виробів за програмою медичних гарантій та за бюджетними програмами, розпорядником яких є НСЗУ;
{Підпункт 2 пункту 3 в редакції Постанови КМ № 653 від 30.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 212 від 27.02.2024}
3) внесення на розгляд Міністра охорони здоров’я пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.
4. НСЗУ відповідно до покладених на неї завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правових актів міністерств та в установленому порядку вносить їх на розгляд Міністра охорони здоров’я;
2) проводить аналіз і прогнозування потреб населення України у медичних послугах та лікарських засобах з метою розроблення проекту програми медичних гарантій, здійснення стратегічних закупівель медичних послуг та реімбурсації лікарських засобів та медичних виробів за програмою медичних гарантій;
{Підпункт 2 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 753 від 21.08.2019; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 653 від 30.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року}
3) розробляє проект програми медичних гарантій та проекти специфікацій і умов закупівлі медичних послуг за програмою медичних гарантій, вносить пропозиції щодо тарифів і коригувальних коефіцієнтів;
{Підпункт 3 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 1073 від 27.11.2019}
3-1) визначає референтні заклади охорони здоров’я та аналізує витрати таких закладів на медичне обслуговування у встановленому законодавством порядку;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 3-1 згідно з Постановою КМ № 1073 від 27.11.2019}
3-2) надає пропозиції та консультації щодо формування, структури, функціонування та підвищення ефективності мережі закладів охорони здоров’я державної та комунальної форми власності, структури та функціонування госпітальних округів;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 3-2 згідно з Постановою КМ № 1073 від 27.11.2019}
3-3) аналізує звіти про доходи і витрати надавачів медичних послуг з метою проведення розрахунку тарифів і коригувальних коефіцієнтів та здійснення інших повноважень, передбачених законодавством;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 3-3 згідно з Постановою КМ № 1073 від 27.11.2019}
4) укладає, змінює та припиняє договори про медичне обслуговування населення та договори про реімбурсацію;
5) здійснює заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, установлених порядком використання коштів програми медичних гарантій, умов договорів про медичне обслуговування населення шляхом здійснення моніторингу у спосіб, передбачений у Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 “Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 45, ст. 1570) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 р. № 1067, а також моніторинг виконання договорів про реімбурсацію аптечними закладами;
{Підпункт 5 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019; в редакції Постанови КМ № 1067 від 06.10.2021}
6) отримує та обробляє необхідні для здійснення своїх повноважень персональні дані та іншу інформацію про пацієнтів (у тому числі інформацію про стан здоров’я, діагноз, відомості, одержані під час медичного обстеження пацієнтів), надавачів медичних послуг, суб’єктів господарювання, які провадять господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами та уклали договір про реімбурсацію (далі - аптечні заклади), незалежно від форми власності та підпорядкування з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних”;
{Підпункт 6 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 753 від 21.08.2019}
7) забезпечує функціонування електронної системи охорони здоров’я (далі - система), визначає напрями її розвитку, проводить верифікацію даних у системі, затверджує технічні вимоги до електронних медичних інформаційних систем;
{Підпункт 7 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 1073 від 27.11.2019}
8) забезпечує ведення реєстрів, що входять до складу електронної системи охорони здоров’я, інших державних електронних баз та реєстрів, інших інформаційних систем у сфері, що належить до її компетенції;
9) здійснює оплату згідно з тарифом за надані пацієнтам медичні послуги (включаючи медичні вироби) та лікарські засоби за договорами про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій та іншими договорами про медичне обслуговування населення;
{Підпункт 9 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 212 від 27.02.2024}
10) здійснює відшкодування вартості лікарських засобів та медичних виробів за договорами про реімбурсацію за програмою медичних гарантій;
{Підпункт 10 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 653 від 30.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року}
11) надає особі інформацію про неї, що міститься в електронній системі охорони здоров’я, та відомості про осіб, які подавали запити щодо зазначеної інформації відповідно до законодавства;
12) опубліковує на своєму офіційному веб-сайті дані, накопичені в електронній системі охорони здоров’я, за умови знеособлення персональних даних відповідно до вимог Закону України “Про захист персональних даних” в обсязі та в порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України;
13) аналізує звітність надавачів медичних послуг щодо переліку та обсягу наданих медичних послуг за договорами про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій;
{Підпункт 13 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
13-1) аналізує звітність аптечних закладів про відпущені лікарські засоби, медичні вироби та їх вартість, яка підлягає реімбурсації;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 13-1 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 653 від 30.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року}
14) інформує уповноважені державні органи про виявлені порушення умов договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій і договорів про реімбурсацію та звертається до суду у випадках, передбачених законом;
15) розглядає звернення та скарги з питань, що належать до її компетенції, виявляє та вживає заходів для усунення причин, що призводять до подання скарг;
16) інформує Раду громадського контролю щодо запропонованого складу програми медичних гарантій, тарифів та коригувальних коефіцієнтів, розмірів реімбурсації лікарських засобів та медичних виробів, отримує та забезпечує доведення позиції Ради громадського контролю з цього приводу до відома МОЗ;
{Підпункт 16 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 653 від 30.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року}
17) забезпечує інформування населення про програму медичних гарантій, організовує роз’яснювальну роботу, пов’язану з практикою застосування законодавства з питань, що належать до компетенції НСЗУ;
18) забезпечує створення можливості для реалізації пацієнтами їх права на вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, шляхом надання роз’яснень стосовно надавачів медичних послуг, пов’язаних з наданням первинної медичної допомоги, та інформації про лікарів, що працюють у таких надавачів медичних послуг;
19) складає і подає фінансову, бюджетну звітності про отримання та використання бюджетних коштів у встановленому законодавством порядку;
20) публікує щорічний звіт про результати діяльності, який включає результати аналізу та середньостроковий прогноз потреб населення у медичному обслуговуванні та лікарських засобах за програмою медичних гарантій, результати аналізу виконання надавачами медичних послуг договорів про медичне обслуговування населення, аналізу виконання аптечними закладами договорів про реімбурсацію, та оприлюднює інші відомості, що можуть сприяти підвищенню якості медичного обслуговування за програмою медичних гарантій, розпорядником або володільцем яких вона є, з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних та інформації з обмеженим доступом;
{Підпункт 20 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 1073 від 27.11.2019}
21) забезпечує доступ до публічної інформації, розпорядником якої є НСЗУ;
22) проводить фінансовий аналіз та довгострокове планування сталого фінансування програми медичних гарантій;
23) узагальнює інформацію та розробляє стратегічні напрями розвитку медичного обслуговування населення з метою досягнення універсального охоплення населення України необхідними медичними послугами та лікарськими засобами за програмою медичних гарантій;
{Підпункт 23 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 753 від 21.08.2019}
24) розробляє проекти державних цільових програм з питань, що належать до її компетенції, бере участь у забезпеченні виконання таких програм;
24-1) здійснює управління знаннями у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 24-1 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
24-2) сприяє розвиткові наукових досліджень у сфері реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, забезпечує впровадження наукових підходів;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 24-2 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
24-3) здійснює моніторинг та оцінювання виконання програми медичних гарантій;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 24-3 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
24-4) збирає та обробляє аналітичні дані на підставі інформації, яка міститься в електронній системі охорони здоров’я;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 24-4 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
24-5) оприлюднює відомості, що можуть сприяти підвищенню якості медичного обслуговування за програмою медичних гарантій, розпорядником або володільцем яких вона є, з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних та щодо інформації з обмеженим доступом;
{Пункт 4 доповнено підпунктом 24-5 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
25) здійснює інші повноваження, визначені законом.
5. НСЗУ з метою організації своєї діяльності:
1) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, здійснення заходів щодо запобігання корупції і контроль за їх здійсненням в апараті НСЗУ, її територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери її управління;
2) забезпечує організацію внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту;
3) забезпечує ефективне і цільове використання бюджетних коштів;
4) організовує планово-фінансову роботу в апараті НСЗУ, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію та вдосконалення бухгалтерського обліку в установленому законодавством порядку;
5) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, реалізацію державної політики щодо державної таємниці, її збереження в апараті НСЗУ;
6) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, захист інформації з обмеженим доступом, а також технічний захист інформації, здійснення контролю за її збереженням в апараті НСЗУ;
7) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, виконання завдань з мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності держави;
8) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, виконання завдань у сфері цивільного захисту, охорони праці, пожежної та техногенної безпеки, здійснення заходів щодо захисту населення і територій під час надзвичайних ситуацій, контроль за їх виконанням в апараті НСЗУ;
9) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, залучення громадян до участі в управлінні державними справами, ефективну взаємодію з інститутами громадянського суспільства, здійснення громадського контролю за діяльністю НСЗУ, врахування громадської думки під час реалізації державної політики у сфері, що належить до компетенції НСЗУ;
10) здійснює в установленому порядку добір кадрів до апарату НСЗУ та на керівні посади в її територіальні органи, на підприємства, в установи та організації, що належать до сфери її управління, організовує роботу з підготовки, перепідготовки, спеціалізації та підвищення кваліфікації працівників НСЗУ та її територіальних органів;
{Підпункт 10 пункту 5 в редакції Постанови КМ № 753 від 21.08.2019}
11) одержує від закладів охорони здоров’я незалежно від форми власності та фізичних осіб - підприємців, що провадять господарську діяльність з медичної практики, які уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій або звертаються до НСЗУ з метою укладення такого договору, документи та інформацію з питань, що належать до компетенції НЗСУ;
12) організовує ведення діловодства та архівне зберігання документів відповідно до встановлених правил;
13) координує та контролює діяльність територіальних органів НСЗУ;
{Пункт 5 доповнено підпунктом 13 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
14) забезпечує в установленому порядку самопредставництво НСЗУ в судах та інших органах через осіб, уповноважених діяти від її імені, у тому числі через посадових осіб юридичної служби НСЗУ, а також забезпечує представництво інтересів НСЗУ в судах України та інших органах через представників.
{Пункт 5 доповнено підпунктом 14 згідно з Постановою КМ № 1067 від 06.10.2021}
6. НСЗУ для виконання покладених на неї завдань має право:
1) залучати в установленому порядку до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих питань вчених і фахівців, працівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, професійних спілок медичних та фармацевтичних працівників, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками);
2) одержувати безоплатно від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та їх посадових осіб необхідні для виконання покладених на неї завдань інформацію, документи і матеріали, зокрема від органів статистики - статистичні дані;
3) скликати наради, утворювати комісії та робочі групи, проводити наукові конференції, семінари з питань, що належать до її компетенції;
4) користуватися відповідними інформаційними базами даних державних органів, державною системою урядового зв’язку та іншими технічними засобами в установленому законодавством порядку;
5) взаємодіяти в межах повноважень з науковими, науково-дослідними установами, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, іншими підприємствами, установами та організаціями у сфері реалізації освітніх та навчальних проектів, проведення досліджень, стажування, виробничої практики та обміну досвідом з питань, що належать до компетенції НСЗУ.
{Пункт 6 доповнено підпунктом 5 згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
7. НСЗУ у процесі виконання покладених на неї завдань взаємодіє в установленому порядку з іншими державними органами, допоміжними органами і службами, утвореними Президентом України, тимчасовими консультативними, дорадчими та іншими допоміжними органами, утвореними Кабінетом Міністрів України, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, громадськими спілками, профспілками та організаціями роботодавців, відповідними органами іноземних держав і міжнародних організацій, а також з підприємствами, установами та організаціями.
8. НСЗУ здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
9. НСЗУ в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів МОЗ видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
10. НСЗУ очолює Голова, який призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за пропозицією Комісії з питань вищого корпусу державної служби.
11. Голова НСЗУ:
1) очолює НСЗУ, здійснює керівництво її діяльністю, представляє НСЗУ у відносинах з іншими органами, підприємствами, установами та організаціями в Україні та за її межами;
2) у межах компетенції організовує та контролює виконання в апараті НСЗУ та її територіальних органах Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, що належать до сфери діяльності НСЗУ;
3) вносить на розгляд Міністра охорони здоров’я пропозиції щодо формування державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, зокрема розроблені НСЗУ проекти законів, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів МОЗ, а також визначає позицію щодо проектів, розробниками яких є інші міністерства;
4) подає Міністру охорони здоров’я для затвердження плани роботи НСЗУ;
5) затверджує за погодженням з Міністром охорони здоров’я структуру апарату НСЗУ;
6) забезпечує виконання НСЗУ наказів та доручень Міністра охорони здоров’я з питань, що належать до компетенції НСЗУ;
7) забезпечує взаємодію НСЗУ із структурним підрозділом МОЗ, визначеним Міністром охорони здоров’я відповідальним за взаємодію з НСЗУ;
8) забезпечує дотримання встановленого Міністром охорони здоров’я порядку обміну інформацією між МОЗ і НСЗУ та вчасність її подання;
9) звітує перед Міністром охорони здоров’я про виконання планів роботи НСЗУ та покладених на неї завдань, про усунення порушень та недоліків, виявлених під час проведення перевірок діяльності НСЗУ, її територіальних органів, а також про притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях;
10) розподіляє обов’язки між своїми заступниками;
11) затверджує положення про самостійні структурні підрозділи апарату НСЗУ;
12) призначає на посаду та звільняє з посади у порядку, передбаченому законодавством про державну службу, державних службовців апарату НСЗУ (якщо інше не передбачено законом);
13) приймає на роботу та звільняє з роботи в порядку, передбаченому законодавством про працю, працівників НСЗУ;
14) вносить Міністру охорони здоров’я пропозиції щодо утворення в межах граничної чисельності державних службовців та працівників НСЗУ і коштів, передбачених на її утримання, а також щодо ліквідації, реорганізації Кабінетом Міністрів України територіальних органів НСЗУ, які є юридичними особами публічного права;
15) утворює у межах граничної чисельності державних службовців та працівників НСЗУ і коштів, передбачених на її утримання, ліквідує, реорганізовує за погодженням з Кабінетом Міністрів України та Міністром охорони здоров’я територіальні органи НСЗУ як структурні підрозділи апарату НСЗУ;
16) призначає на посаду за погодженням з Міністром охорони здоров’я та головами відповідних місцевих держадміністрацій, звільняє з посади керівників територіальних органів НСЗУ;
17) призначає на посаду за погодженням з Міністром охорони здоров’я, звільняє з посади заступників керівників територіальних органів НСЗУ;
18) утворює, ліквідує, реорганізовує підприємства, установи, організації, затверджує їх положення (статути), в установленому порядку призначає на посаду та звільняє з посади їх керівників, здійснює в межах своїх повноважень інші функції з управління об’єктами державної власності, що належать до сфери його управління;
19) скасовує повністю чи в окремій частині акти територіальних органів НСЗУ;
20) забезпечує реалізацію державної політики щодо державної таємниці, контроль за її збереженням в апараті НСЗУ;
21) забезпечує організацію підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і працівників НСЗУ;
22) вирішує в установленому порядку питання щодо заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності державних службовців та працівників апарату НСЗУ, керівників її територіальних органів, присвоює їм ранги державних службовців;
23) вносить в установленому порядку подання щодо представлення державних службовців та працівників апарату НСЗУ, її територіальних органів до відзначення державними нагородами України;
24) залучає державних службовців та працівників територіальних органів НСЗУ, а за домовленістю з керівниками - державних службовців та працівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій до розгляду питань, що належать до компетенції НСЗУ;
25) утворює комісії, робочі та експертні групи;
26) скликає та проводить наради з питань, що належать до компетенції НСЗУ;
27) підписує накази НСЗУ;
28) у межах повноважень дає доручення, обов’язкові до виконання державними службовцями і працівниками апарату НСЗУ та її територіальних органів;
29) за погодженням з Мінфіном затверджує штатний розпис та кошторис апарату НСЗУ;
30) приймає в установленому порядку рішення про розподіл бюджетних коштів, розпорядником яких є НСЗУ;
31) здійснює інші повноваження, визначені законом.
12. Голова НСЗУ має заступників, які призначаються на посаду Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій Комісії з питань вищого корпусу державної служби за результатами конкурсу відповідно до законодавства про державну службу.
{Абзац перший пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 753 від 21.08.2019}
Заступники Голови НСЗУ звільняються з посади Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій Комісії з питань вищого корпусу державної служби відповідно до законодавства про державну службу.
13. Для підготовки рекомендацій щодо виконання завдань у НСЗУ може утворюватись колегія як консультативно-дорадчий орган.
Рішення колегії можуть бути реалізовані шляхом видання відповідного наказу НСЗУ.
Для розгляду наукових рекомендацій та проведення фахових консультацій з основних питань діяльності в НСЗУ можуть утворюватися інші постійні або тимчасові консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи.
Рішення про утворення чи ліквідацію колегії, інших постійних або тимчасових консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, їх кількісний та персональний склад, положення про них затверджуються Головою НСЗУ.
14. Гранична чисельність державних службовців та працівників НСЗУ затверджується Кабінетом Міністрів України.
Структура апарату НСЗУ затверджується її Головою за погодженням з Міністром охорони здоров’я.
Штатний розпис та кошторис апарату НСЗУ затверджуються її Головою за погодженням з Мінфіном.
15. НСЗУ є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в органах Казначейства.