КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 6 лютого 2019 р. № 223
Київ
Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, заходів державного гірничого нагляду Державною службою з питань праці
Постанова втратила чинність
(згідно з постановою Кабінету Міністрів України
від 20 травня 2020 року N 383)
Відповідно до частини другої статті 5 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, заходів державного гірничого нагляду Державною службою з питань праці, що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
Прем'єр-міністр України
В.ГРОЙСМАН
Інд. 75
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 лютого 2019 р. № 223
КРИТЕРІЇ,
за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, заходів державного гірничого нагляду Державною службою з питань праці
1. Критеріями, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення Держпраці планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства, є у:
1) сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення:
наявність у суб’єкта господарювання об’єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що не виведені з експлуатації в установленому порядку, протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
здійснення суб’єктом господарювання експлуатації об’єктів підвищеної небезпеки, застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
виконання суб’єктом господарювання робіт підвищеної небезпеки протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
використання у діяльності суб’єкта господарювання шкідливих речовин III або IV класу небезпеки протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
порушення вимог законодавства у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, вимог законодавства з питань гігієни праці, застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, поводження з вибуховими матеріалами, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
порушення вимог законодавства з охорони праці щодо розслідування нещасного випадку, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
настання нещасних випадків, наявність випадків гострого або хронічного професійного захворювання у працюючої особи суб’єкта господарювання протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
2) сферах зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю:
порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення;
застосування праці іноземців або осіб без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, протягом останніх двох років, що передують плановому періоду;
порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
одержання суб’єктом господарювання державної допомоги у вигляді пільг з оподаткування, поворотної та безповоротної фінансової допомоги, цільової позики, дотації за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю;
3) сфері здійснення державного гірничого нагляду порушення вимог законодавства, правил і норм щодо проведення робіт, пов’язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, а також використанням і переробкою мінеральної сировини, що виявлені протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду.
2. Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення визначено в додатку 1.
Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сфері додержання законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю визначено в додатку 2.
Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сфері здійснення державного гірничого нагляду визначено в додатку 3.
3. Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, їх показники та кількість балів за кожним показником визначено в додатку 4.
Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері додержання законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, їх показники та кількість балів за кожним показником визначено в додатку 5.
Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері здійснення державного гірничого нагляду, їх показники та кількість балів за кожним показником визначено в додатку 6.
4. Віднесення суб’єктів господарювання до високого, середнього або незначного ступеню ризику у відповідній сфері державного нагляду (контролю) здійснюється з урахуванням суми балів, нарахованих за всіма критеріями, визначеними у додатках 4-6, за такою шкалою:
від 41 до 100 балів - до високого ступеня ризику;
від 21 до 40 балів - до середнього ступеня ризику;
від 0 до 20 балів - до незначного ступеня ризику.
5. Планові заходи державного нагляду (контролю) у відповідній сфері державного нагляду (контролю) здійснюються за діяльністю суб’єкта господарювання, яка віднесена до:
високого ступеня ризику - не частіше одного разу на два роки;
середнього ступеня ризику - не частіше одного разу на три роки;
незначного ступеня ризику - не частіше одного разу на п’ять років.
Періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) може змінюватися у разі відсутності суттєвих порушень суб’єктом господарювання вимог законодавства шляхом встановлення коефіцієнта 1,5. Зазначене положення не застосовується до суб’єктів господарювання, віднесених до високого ступеня ризику.
6. Періодичність проведення наступного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо відповідного суб’єкта господарювання відраховується від дати закінчення планового періоду, в якому здійснювався захід державного нагляду (контролю).
Додаток 4
до критеріїв
ПЕРЕЛІК
критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, їх показники та кількість балів за кожним показником
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)
|
Показники критеріїв
|
Кількість балів
|
1. Наявність у суб’єкта господарювання об’єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що не виведені з експлуатації в установленому порядку, протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду
|
наявність у суб’єкта господарювання трьох або більше об’єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки
|
4
|
наявність у суб’єкта господарювання менше трьох об’єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки
|
2
|
у суб’єкта господарювання відсутні об’єкти підвищеної небезпеки, машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки
|
0
|
2. Здійснення суб’єктом господарювання експлуатації об’єктів підвищеної небезпеки, застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду
|
суб’єктом господарювання здійснюється експлуатація об’єктів підвищеної небезпеки або застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки
|
35
|
суб’єктом господарювання не здійснюється експлуатація об’єктів підвищеної небезпеки або застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки
|
0
|
3. Виконання суб’єктом господарювання робіт підвищеної небезпеки протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду
|
кількість виконуваних суб’єктом господарювання видів робіт підвищеної небезпеки дорівнює або становить більше трьох
|
2
|
кількість виконуваних суб’єктом господарювання видів робіт підвищеної небезпеки становить менше трьох
|
1
|
суб’єктом господарювання не виконуються роботи підвищеної небезпеки
|
0
|
4. Використання у діяльності суб’єкта господарювання шкідливих речовини III або IV класу небезпеки протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду
|
використання шкідливих речовини III або IV класу небезпеки
|
2
|
шкідливі речовини III або IV класу небезпеки не використовуються
|
0
|
5. Порушення вимог законодавства у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, вимог законодавства з питань гігієни праці, застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду*
|
відсутність дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки
|
2
|
непроведення декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки
|
1
|
невідповідність фактичного стану виробництва вимогам законодавчих та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що охоплюються умовами дозволу
|
2
|
|
відсутність результатів лабораторних досліджень умов праці усіх факторів виробничого середовища і трудового процесу
|
2
|
|
допуск до роботи працюючих осіб, що не пройшли передбачений законодавством попередній (під час прийому на роботу) або періодичний (протягом трудової діяльності) медичний огляд
|
2
|
|
невиконання заходів заключного акта за результатами періодичного медичного огляду
|
1
|
|
непроведення ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки суб’єктів господарювання
|
2
|
|
відсутність плану локалізації та ліквідації аварій на об’єктах підвищеної небезпеки
|
1
|
|
невідповідність виробничих процесів технології виконання робіт, проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки встановленим вимогам
|
2
|
|
відсутність порушень
|
0
|
6. Порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, поводження з вибуховими матеріалами, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду*
|
відсутність системи управління охороною праці або незабезпечення роботодавцем контролю за її функціонуванням
|
2
|
відсутність актів з охорони праці, що діють у межах підприємства та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників
|
2
|
|
незабезпечення проведення навчання, перевірки знань та інструктажів з питань охорони праці
|
2
|
|
невідповідність виробничих будівель, споруд, машин, механізмів, устатковання, транспортних засобів, технологічних процесів вимогам законодавчих та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки
|
1
|
|
відсутність необхідної проектної, технічної та технологічної документації
|
2
|
|
недодержання вимог технології виробництва та заходів з безпечного виконання робіт
|
2
|
|
недодержання вимог законодавства щодо використання технологічного обладнання, машин, механізмів, устатковання та інструменту, в тому числі інженерних мереж, контрольно-вимірювальних приладів, засобів автоматичного попередження та локалізації аварій, а також інших засобів протиаварійного захисту, які забезпечують безпеку виробництва
|
2
|
|
порушення строків огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки
|
2
|
|
невідповідність електрообладнання вимогам безпечної експлуатації
|
2
|
|
неготовність добровільних допоміжних гірничорятувальних команд, диспетчерських служб (станцій) до локалізації та ліквідації аварій
|
2
|
|
відсутність порушень
|
0
|
7. Порушення вимог законодавства з охорони праці щодо розслідування нещасного випадку, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду
|
порушення суб’єктом господарювання вимогПорядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві
|
2
|
відсутність порушень
|
0
|
8. Настання нещасних випадків, наявність випадків гострого або хронічного професійного захворювання у працюючої особи суб’єкта господарювання протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду**
|
настання групового нещасного випадку (дві особи і більше) на виробництві із смертельним наслідком
|
21
|
настання групового нещасного випадку (дві особи і більше) на виробництві
|
18
|
настання нещасного випадку на виробництві із смертельним наслідком
|
15
|
настання нещасного випадку на виробництві з тяжким наслідком
|
12
|
|
настання інших нещасних випадків на виробництві
|
12
|
|
настання групового нещасного випадку (дві особи і більше) із смертельним наслідком під час виконання потерпілими дій в інтересах підприємства (установи, організації), на якому вони працюють, що не належать до їх трудових (посадових) обов’язків
|
7
|
настання групового нещасного випадку (дві особи і більше) під час виконання потерпілими дій в інтересах підприємства (установи, організації), на якому вони працюють, що не належать до їх трудових (посадових) обов’язків
|
6
|
|
настання нещасного випадку на виробництві із смертельним наслідком під час виконання потерпілим дій в інтересах підприємства (установи, організації), на якому він працює, що не належать до його трудових (посадових) обов’язків
|
5
|
|
настання нещасного випадку на виробництві з тяжким наслідком під час виконання потерпілим дій в інтересах підприємства (установи, організації), на якому він працює, що не належать до його трудових (посадових) обов’язків
|
4
|
|
виявлення прихованого нещасного випадку
|
21
|
|
настання нещасного випадку на виробництві у зв’язку з діяльністю суб’єкта господарювання, щодо якого не було здійснено жодного заходу державного нагляду (контролю) з дня його державної реєстрації
|
21
|
|
виявлення/реєстрація гострого або хронічного професійного захворювання (отруєння) у двох і більше працюючих осіб
|
21
|
|
виявлення/реєстрація гострого або хронічного професійного захворювання (отруєння) у однієї працюючої особи
|
15
|
|
відсутність нещасних випадків, випадків гострих або хронічних професійних захворювань (отруєнь) та пов’язаних з ними порушень вимог законодавства
|
0
|
__________
* У разі коли суб’єкта господарювання може бути одночасно віднесено до двох або більше показників критерію, бали нараховуються за кожним показником, а їх кількість підсумовується.
** У разі коли суб’єкта господарювання може бути одночасно віднесено до двох або більше показників критерію, застосовується показник з найбільшою кількістю балів.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 лютого 2019 р. № 223
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2009 р. № 413 “Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з питань праці” (Офіційний вісник України, 2009 р., № 33, ст. 1131).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1288 “Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання, що повинні виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)” (Офіційний вісник України, 2009 р., № 93, ст. 3174).
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 16 січня 2013 р. № 67 “Про внесення змін до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)” (Офіційний вісник України, 2013 р., № 10, ст. 373).
4. Пункт 5 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2017 р. № 1103 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 17, ст. 573).