
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 17.07.2025 № 3859/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо застосування окремих норм податкового законодавства та, керуючись ст. 52 та пп. "в" пп. 69.41.3 пп. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
У своєму зверненні Товариство повідомляє, що планує придбати та передати транспортний засіб як благодійну допомогу для сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану (відповідно до п. 15 частини другої ст. 3 Закону України від 05.07.2011 № 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації") за зверненням від військової частини, включеній у Реєстр неприбуткових організацій.
Товариство планує безкоштовно передати автомобіль військовій частині на суму, що перевищує 4 відсотки його оподатковуваного прибутку попереднього року.
Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
- Щодо необхідності формування різниць, передбаченими вимогами пп. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, враховуючи вимоги пп. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, у разі безкоштовної передачі автомобіля військовій частині.
- У випадку, якщо здійснюється безоплатна (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передача/надання товарів (послуг), зазначеній у п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу категорії суб'єктів для потреб забезпечення оборони України (тобто військовій частині), то такі операції не є постачанням товарів/послуг і, виходячи з положень пп. "а" п. 185.1 ст. 185 Кодексу не є об'єктом оподаткування ПДВ та обов'язку щодо нарахування податкових зобов'язань з ПДВ безпосередньо за такими операціями, а також за правилами, встановленими п. 198.5 ст. 198 Кодексу, не виникає. Чи необхідно у даному випадку складати "компенсуючу" податкову накладну?
Щодо питання 1.
Згідно з пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Відповідно до вимог абзацу першого пп. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об'єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об'єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення пп. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.
Так, відповідно до пп. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу коригування, встановлені пп. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.
Отже, якщо платник податку на прибуток підприємств здійснює добровільне передання товарів (у тому числі транспортний засіб) на користь отримувачів, зазначених у пп. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (у вашому випадку - військової частини) для потреб забезпечення оборони держави у зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України, різниця щодо вартості таких безоплатно наданих товарів, встановлена пп. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не виникає, і такі операції при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об'єкта оподаткування податком на прибуток підприємств відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", зі змінами).
Отже, питання бухгалтерського обліку підприємством операції з добровільного передання товару (у вигляді транспортного засобу) на користь військової частини для цілей оборони держави, належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо питання 2.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважається передача права власності на матеріальні активи за рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування чи відповідно до законодавства (пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Під безоплатно наданими товарами розуміються, зокрема товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів (пп. 14.1.13 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Підпунктом 194.1.1 п. 194.1 ст. 194 Кодексу встановлено, що ПДВ становить 20 відсотків, 7 та 14 відсотків бази оподаткування ПДВ та додається до ціни товарів/послуг.
Відповідно до підпунктів "а" та "б" п. 185.1 ст. 185 Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.
Пунктом 198.5 ст. 198 Кодексу визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених п. 189.9 ст. 189 Кодексу).
Відповідно до п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утворенням відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
До наведених у п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу операцій норми п. 198.5 ст. 198 Кодексу не застосовуються.
Водночас особи, які здійснюють операції з передачі/надання товарів та послуг, що згідно з п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не є постачанням товарів/послуг, повинні складати на підтвердження таких операцій первинні документи бухгалтерського обліку відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Враховуючи викладене, якщо безоплатна (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передача/надання товарів, а саме транспортного засобу здійснюється Товариством зазначеній у п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу категорії суб'єктів, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, та для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то така операція не є постачанням товарів/послуг згідно з п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу і відповідно, не є об'єктом оподаткування ПДВ.
Водночас у Товариства не виникає обов'язку щодо нарахування податкових зобов'язань з ПДВ і складання податкової накладної безпосередньо за такою операцією, а також нарахування податкових зобов'язань з ПДВ та складання зведеної податкової накладної за правилами, встановленими п. 198.5 ст. 198 Кодексу.
Оскільки переліку таких товарів/послуг не визначено, норми п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу застосовуються до операцій з постачання будь-яких товарів/послуг, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів/послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
У разі недотримання умов, визначених п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, вказані вище операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
____________