
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 14.07.2025 № 3761/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК
Державна податкова служба України у зв'язку із надходженням звернення фізичної особи - підприємця [...] (далі - Підприємець) від [...] № [...] (вх. ДПС № [...] від [...]) про надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє таке.
Відповідно до звернення, Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку II групи), здійснює торгівлю електрогенераторами та запчастинами до них.
У зв'язку із складністю розуміння законодавства Підприємець звернувся до податкового органу із таким питанням:
Чи зобов'язаний Підприємець вести облік товарних запасів, якщо товар, що реалізується відсутній в переліку технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, який міститься в постанові Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року № 231 "Про затвердження переліку груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій"?
Перед наданням відповідей на поставлені контролюючому органу питання, звертаємо увагу Підприємця, що відповідно до вимог, що висуваються до податкового органу в частині форми і змісту індивідуальної податкової консультації, вони прямо кореспондуються з обов'язком платника податків у зверненні про надання такої консультації чітко визначити конкретні норми, щодо застосування яких особа просить надати роз'яснення, а також викласти усі фактичні обставини, з приводу застосування у яких цих норм в особи виникли питання.
Водночас, у зверненні Підприємцем зазначено, що практична необхідність отримання податкової консультації пов'язана зі складністю застосування Кодексу та полягає в необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов'язків, під час ведення господарської діяльності.
Статтею 1 Закону України від 12 травня 1991 року № 1023-XII "Про захист прав споживачів" визначено, що технічно складні побутові товари - непродовольчі товари широкого вжитку (прилади, машини, устаткування та інші), які складаються з вузлів, блоків, комплектуючих виробів, відповідають вимогам нормативних документів, мають технічні характеристики, супроводжуються експлуатаційними документами і на які встановлено гарантійний строк.
Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений постановою Кабінету Міністрів від 16.03.2017 № 231 (далі - Перелік № 231).
Таким чином, наявність чи відсутність технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні потрібно визначати за допомогою та у відповідності до Переліку № 231.
Облік товарних запасів ведеться відповідно до Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2021 № 496, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 листопада 2021 року за № 1411/37033.
Відповідно до пункту 12 статті 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахунки в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб'єкт господарювання зобов'язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб'єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об'єкті).
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
В своєму зверненні Підприємець акцентує увагу на те, що товари, які ним реалізуються, відсутні в Переліку № 231.
Враховуючи зазначене вище, та як відповідь на питання повідомляємо, що зазначені у зверненні товари з вказаними конкретними кодами згідно з УКТЗЕД та найменування товарів відсутні в Переліку № 231, тому, у разі продажу виключно цих товарів у Підприємця відсутній обов'язок ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації.
Наголошуємо, що у разі провадження діяльності з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту та входять в Перелік № 231, Підприємець зобов'язаний вести облік товарних запасів за місцем їх реалізації щодо всього асортименту товару, що знаходиться в реалізації, а не лише технічно складних побутових товарів.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію
____________