
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 02.09.2025 № 4697/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення Приватного підприємства Фірми [...] (далі - Підприємство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питання порядку розгляду контролюючим органом заперечення на акт камеральної перевірки та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Підприємство поінформувало, що на підставі акту про результати камеральної перевірки щодо неподання / несвоєчасне подання податкової звітності від [...] № с[...], складеного посадовими особами Головного управління ДПС у Харківській області (далі - Акт, ГУ ДПС), та прийнятого ГУ ДПС рішення від [...] № [...] за результатами розгляду заперечення Підприємства від [...] № [...] до Акту (далі - Заперечення) (копії надані), відповідно до п. 86.7.5 п. 86.7 ст. 86 Кодексу прийняті податкові повідомлення рішення ГУ ДПС за неподання податкової звітності з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі - Податок), та орендної плати за землю з юридичних осіб від [...] № [...], № [...] (далі - ППР) за період 2023 - 2025 роки.
Листом ГУ ДПС від [...] № . (копія надана) Підприємству засобами поштового зв'язку було направлено рішення за результатами розгляду заперечення до Акту та ППР.
Враховуючи вищевикладене, Підприємство просить надати роз'яснення:
- В якому составі (одноосібно або колегіально) здійснюється розгляд контролюючим органом Заперечення;
- Чи зобов'язаний контролюючий орган при розгляді Заперечення враховувати та досліджувати фактичні дані та надавати їм відповідну правову оцінку;
- Чи затверджена законодавчо форма документа щодо прийняття (винесення) контролюючим органом рішення за результатами розгляду Заперечення;
- Чи визначений законодавчо обов'язок контролюючих органів надсилання платнику податків засобами поштового та / або електронного зв'язку повідомлення про рішення за результатами розгляду Заперечення;
- Чи підлягає оскарженню в адміністративному або судовому порядку рішення (висновок) контролюючого органу, прийнятий за результатами розгляду Заперечення?
Питання 1 - 4.
У статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 191.1 статті 191 Кодексу визначено, що до функцій контролюючих органів належать, зокрема, здійснення адміністрування податків, зборів, платежів; здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, установлених Кодексом та інше.
Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком (п. 76.1 ст. 76 Кодексу).
Згідно з п. 76.2 ст. 76 Кодексу порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог ст. 86 Кодексу.
За результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу (п. 86.2 ст. 86 Кодексу).
Заперечення, надані платником податків до акта (довідки) перевірки (у разі їх наявності) є матеріалами перевірки поряд з його невід'ємною частиною - актом (довідки) перевірки з інформативними додатками (абзаци восьмий - десятий п. 86.1 ст. 86 Кодексу).
Згідно з пп. 86.7.4 п. 86.7 ст. 86 Кодексу під час розгляду матеріалів перевірки комісія з питань розгляду заперечень встановлює, досліджує та розглядає питання щодо обставини вчинених правопорушень, які відображені в акті перевірки та інше.
При розгляді матеріалів перевірки контролюючим органом досліджуються всі наявні фактичні дані, що стосуються предмета розгляду, у тому числі документи, надані платником податків або витребувані у нього, письмові та усні пояснення платника податку, інші фактичні дані, що наявні або доступні контролюючому органу.
За результатами розгляду матеріалів перевірки комісія з розгляду заперечень приймає висновок, що є невід'ємною частиною матеріалів перевірки (абзаци сьомий - восьмий пп. 86.7.4 п. 86.7 ст. 86 Кодексу).
Водночас наказом Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 916, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2015 за № 1617/28062 (зі змінами), затверджено порядок оформлення і подання скарг платниками податків та іншими особами та їх розгляду контролюючими органами затверджено (далі - Порядок), яким визначено процедуру оскарження платниками податків податкових повідомлень-рішень або інших рішень контролюючих органів.
Висновок за результатами розгляду Заперечення до Акта складається на підставі вимог ст. 86 Кодексу у довільній формі, зміст рішення про результати розгляду скарги та його вручення передбачено розд. IX Порядку.
Рішення вважається надісланим (наданим) юридичній особі - платнику податків, якщо його вручено посадовій особі або уповноваженій особі такої юридичної особи - платника податків під розписку або надіслано засобами поштового зв'язку (з повідомленням про вручення) чи електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених п. 42.4 ст. 42 Кодексу) на адресу, зазначену у скарзі як адреса, на яку необхідно надіслати рішення за результатами розгляду скарги, а у разі незазначення такої адреси в скарзі - на податкову адресу платника податків (абзац другий п. 5 розд. IX Порядку).
Питання 5.
Порядок оскарження рішень контролюючих органів визначений у ст. 56 Кодексу. Однак в контексті положень вказаної ст. 56 Кодексу рішення, прийняті контролюючим органом, які можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку, стосуються скарг, поданих платником податків на визначені контролюючим органом грошових зобов'язань або на прийняте будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених Кодексом або іншими законами України (п. 56.2 ст. 56 Кодексу).
Враховуючи те, що заперечення до Акта є невід'ємною частиною матеріалів Акта, а рішення контролюючого органу за результатами розгляду заперечення на Акт належить до повноважень контролюючого органу, то відповідно до ст. 55 Конституції України таке рішення контролюючого органу платник податків має право оскаржити у судовому порядку.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
____________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
____________