
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 01.05.2025 № 2405/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення (...) щодо подання звіту про контрольовані іноземні компанії (далі - КІК, Звіт про КІК) та подання декларації про майновий стан і доходи з додатками КІК та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов'язана із застосуванням окремих норм статті 392 Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
- Чи повинна фізична особа подавати декларацію про майновий стан і доходи (далі - Декларація) з додатками КІК разом зі звітами про КІК за скороченою формою до 1 травня при тому, що за відсутністю фінансової звітності КІК відсутні документальні підстави та неможливо у законний спосіб встановити розмір прибутку КІК з метою оподаткування податку на доходи фізичних осіб та військового збору? Якщо Декларація з додатками КІК у такому випадку подається, то яку інформацію слід зазначати в рядку 01 "Скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії" до Декларації за відсутності фінансової звітності (чи зазначаються нульові показники)?
- Контролююча особа - фізична особа станом на 1 травня наступного за звітним роком не отримала іноземний дохід. Їй не відомо, чи буде здійснений розподіл прибутку КІК за звітний рік і чи матиме вона від цього дохід. При цьому така фізична особа не має будь-який інший дохід, який оподатковується згідно з підпунктом 170.11.2 пункту 170.11 статті 170 Кодексу, як іноземний. У такому разі, якщо у випадку, зазначеному у питанні № 1 фізична особа має право подати звіт про КІК за скороченою формою без подання Декларації з додатками КІК у зв'язку з відсутністю належного документального підтвердження визначення бази оподаткування податку на доходи фізичних осіб та військового збору, то чи продовжуються терміни подання такої Декларації до 31 грудня наступного за звітним за відповідною заявою на підставі підпункту 170.11.2 пункту 170.11 статті 170 Кодексу? Якщо не продовжується, а Декларація подається із нульовими показниками у додатку КІК до 1 травня року, наступного за звітним, чи подаються звіти про КІК відповідно до абзацу другого підпункту 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 Кодекс без подання Декларації, враховуючи, що на кінець року бази оподаткування з податку на доходи фізичних осіб та військового збору виходячи з одержаної фінансової звітності не виникає?
- Фізична особа одночасно є контролюючою особою по відношенню до двох КІК (компанія № 1 і компанія № 2). При цьому по іноземній компанії № 1 у неї є можливість подати звіт про КІК до 1 травня наступного за звітним роком, по компанії № 2 такої можливості немає. При поданні Декларації до 1 травня року, наступного за звітним роком по компанії № 1 фізична особа може заповнити додаток КІК до Декларації, але позбавлена такої можливості щодо заповнення додатка КІК по компанії № 2 (за відсутністю фінансової звітності). При цьому по компанії № 1 може бути разом з Декларацією поданий звіт про КІК, але по компанії № 2 разом з Декларацією може бути поданий лише звіт про КІК за скороченою формою. З огляду на викладене, які заходи з наведених варіантів зобов'язана вжити фізична особа:
- варіант № 1: подати Декларацію з додатками КІК (додаток КІК по компанії № 1 - з показниками фінансової звітності; додаток КІК по компанії № 2 - з нульовими показниками). Разом з Декларацією подати звіт про КІК по компанії № 1 та звіт про КІК за скороченою формою по компанії № 2. При цьому звіт про КІК по компанії № 2 необхідно подати до 31 грудня року, наступного за звітним;
- варіант № 2: подати Декларацію з додатком КІК по компанії № 1 (без подання додатка КІК по компанії № 2). Разом з Декларацією подати звіт про КІК по компанії № 1 та звіт про КІК за скороченою формою по компанії № 2. Звіт про КІК по компанії № 2 подати до 31 грудня року, наступного за звітним;
- варіант № 3: має право на підставі підпункту 170.11.2 пункту 170.11 статті 170 Кодексу (на умовах, які зазначені у питанні № 2 звернення) продовжити терміни подання Декларації (з підстав відсутності даних фінансової звітності по компанії № 2) та подати Декларацію до 31 грудня року, наступного за звітним. При цьому до 1 травня року, наступного за звітним, подати звіт про КІК за скороченою формою по компанії № 1 (через продовження термінів подання Декларації) та компанії № 2. До 31 грудня року, наступного за звітним подати Декларацію з додатками КІК разом зі звітами про КІК по компанії № 1 і по компанії № 2.
4. Фізична особа є контролюючою особою по відношенню до двох КІК. При цьому для фінансової звітності звітний рік першої КІК починається з 1 січня (дохід за звітний 2024 рік склав еквівалент 1,5 млн євро), для другої КІК - з 1 липня (дохід за звітний 2023/2024 рік склав еквівалент 600 тис. євро: за період 01.07.2023 - 31.12.2023 - 200 тис. євро, та за період 01.01.2024 - 30.06.2024 - відповідно - 400 тис. євро; сума доходу відповідно до даних управлінської звітності за період 01.07.2024 - 31.12.2024 склала 700 тис. євро). Яким буде на зазначеному прикладі загальний сукупний оподатковуваний дохід згідно з підпунктом 392.4.2.1 підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу (таким що перевищує або не перевищує еквівалент 2 млн Євро)?
5. Фізична особа є одночасно контролюючою особою по відношенню до двох КІК. При цьому іноземна компанія № 1 є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Загальний дохід компанії № 1 за звітний 2024 рік склав еквівалент 1,2 млн євро, загальний дохід компанії № 2 за звітний 2024 рік - 1,1 млн євро. Відповідно до підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 Кодексу, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов: загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйонів євро на кінець звітного періоду (підпункт 392.4.2.1 підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу); КІК є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України (підпункт 392.4.2.2 підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу). Яким буде на зазначеному прикладі загальний сукупний оподатковуваний дохід згідно з підпунктами 392.4.2.1 та 392.4.2.2 підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу (таким що перевищує або не перевищує еквівалент 2 млн євро)?
6. Контролююча особа (фізична особа) під час підготовки до подання звітів про КІК одержала фінансову звітність КІК мовою країн, де вона зареєстрована (звітність складена мовою, відмінною від англійської). Чи необхідно при поданні звіту про контрольовані операції додавати переклад такої фінансової звітності англійською чи українською мовою?
Щодо питань 1 - 3.
Згідно з підпунктом 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 Кодексу КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України відповідно до правил, визначених цим Кодексом.
Водночас, контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК (підпункт 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 Кодексу).
Пунктом 392.5 статті 392 Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК.
Згідно із підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 Кодексу контролюючі особи зобов'язані подавати звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року (підпункт 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 Кодексу).
Згідно з підпунктом 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК, здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає скорочений Звіт про КІК, який містить лише відомості, передбачені підпунктами "а" - "в" підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.
Контролююча особа зобов'язана подати повний Звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств.
У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачено обов'язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання такої звітності відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності (абзац другий підпункту 392.3.1 пункту 392.3 статті 392 Кодексу).
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі - Порядок).
Згідно з пунктом 7 розділу I Порядку Звіт про КІК та скорочений Звіт про КІК подається щодо кожної КІК окремо.
Відповідно до підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу та Порядком чітко визначено інформацію, яка повинна відображатись в Звіті про КІК.
Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової Декларації (далі - Інструкція) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (із змінами та доповненнями).
Відповідно до пункту 9 розділу IV "Порядок заповнення додатків до декларації" Інструкції у Додатку КІК до Декларації "Розрахунок податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку контрольованої іноземної компанії" зазначаються данні платниками податку - резидентами України, що визнаються контролюючою особою щодо КІК.
Додаток КІК заповнюється окремо по кожній КІК. Податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку КІК, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу I Кодексу та підпунктів 170.13, 170.131 розділу IV Кодексу.
У рядку 01 Додатка КІК до Декларації зазначається скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії. Значення рядка 01 Додатка КІК, що складається по окремій КІК, має відповідати значенню, відображеному у графі 25.3 "Скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії" Звіту про КІК щодо цієї компанії, який подається одночасно з Декларацією.
У рядку 02 Додатка КІК зазначається частина скоригованого прибутку, пропорційна частці, яка перебуває у володінні або контролюється, розрахована як рядок 01 х розмір частки в КІК, зазначений у загальній частині Додатка КІК (відповідає частці (у відсотках) контролюючої особи в КІК, відображеній у звіті).
Отже, у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК, здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи, така контролююча особа подає скорочений Звіт про КІК. При цьому Додаток КІК до Декларації підлягає обов'язковому заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках 01 - 06, в яких проставляється нуль.
Таким чином, платник податків - контролююча особа, зобов'язаний подати до контролюючого органу Звіт про КІК одночасно з поданням річної Декларації та копій фінансової звітності такої КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК у звітному періоді.
Якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання податкової Декларації, контролююча особа зобов'язана подати до контролюючого органу скорочений Звіт про КІК одночасно з поданням річної Декларації. Після подання скороченого Звіту про КІК контролююча особа зобов'язана подати повний звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну Декларацію. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Щодо питання 4 - 5.
Пунктом 392.2 статті 392 Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею 392 Кодексу.
При цьому, норми статті 392 Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Так, підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 Кодексу визначено, що скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:
- а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та
- б) виконується будь-яка з таких умов: частка пасивних доходів КІК становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел.
У разі якщо частка пасивних доходів КІК становить більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел, для цілей застосування статті 392 Кодексу такі доходи визнаються активними, за умови що КІК:
- фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;
- має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).
При цьому, незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 Кодексу, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов:
загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду (підпункт 392.4.2.1 пункт 392.4 статті 392 I Кодексу).
КІК є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України (підпункт 392.4.2.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу).
Враховуючи зазначене, для цілей застосування підпункту 392.4.2.1. пункт 392.4 статті 392 Кодексу загальний сукупний дохід всіх КІК однієї контролюючої особи розраховується за даними фінансової звітності із всіх джерел його отримання.
Крім того, відповідно до параграфа 7 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1, загальний сукупний дохід - це зміна у власному капіталі протягом періоду внаслідок операцій та інших подій, окрім тих змін, що виникли внаслідок операцій із власниками, які діють згідно з їх повноваженнями власників. Загальний сукупний дохід включає всі компоненти "прибутку або збитку" та "іншого сукупного доходу".
Інший сукупний дохід містить статті доходів або витрат (включаючи коригування перекласифікації), які не визнані у прибутку або збитку, як вимагають або дозволяють інші МСФЗ.
Додатково зазначаємо, у разі звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов'язковому порядку подається звіт про КІК (повний) з відображенням умов такого звільнення.
Таким чином, у випадках, які наведені у питаннях 4 і 5 звернення, загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності перевищує еквівалент 2 мільйонів євро на кінець звітного періоду.
Скоригований прибуток КІК підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду. Якщо КІК є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу та не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи.
Щодо питання 6.
До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір її прибутку за звітний (податковий) рік.
При цьому, Кодексом як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України "Про стандартизацію".
Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації "Вимоги до оформлювання документів" ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.
Пунктом 5.26 Національного стандарту "Вимоги до оформлювання документів" (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів "згідно з оригіналом", найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки "Для копій".
Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг" зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 2155) без укладення відповідного договору.
Законом № 851 визначено, що електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.
Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.
Таким чином, контролююча особа зобов'язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту "Вимоги до оформлювання документів" (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про КІК засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Такий документ матиме юридичну сил, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає кваліфікований електронний підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності контрольованої іноземної компанії.
До звіту про КІК обов'язково додаються копії фінансової звітності КІК, належним чином засвідчені платником податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності).
Слід звернути увагу, що норми діючого законодавства не передбачають переклад на українську мову фінансової звітності, яка складена англійською або іншою іноземною мовою.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________