Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Зміст
Наразі діє
Набрання чинності 06.05.2025
Тип документа ІПК
Номер документа 2489/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК
Дата затвердження 06.05.2025
Дата вступу в дію 06.05.2025
Суб'єкт Державна податкова служба України
Галузі Податкове право
ІПК ДПС від 06.05.2025 № 2489/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 06.05.2025  № 2489/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування норм пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України (далі - ПКУ) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II ПКУ, повідомляє.

Як зазначено у зверненні, фізична особа планує здійснити придбання товарів оборонного призначення, назва і коди УКТ ЗЕД яких вказано у зверненні (далі - Товари).

Враховуючи викладене, фізична особа просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання, чи можливе придбання громадянином України Товарів без ПДВ з метою використання їх для відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються нормами ПКУ та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Статтею 5 розділу I ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX "Про оборонні закупівлі" (далі - Закон № 808).

Суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом, зазначені в Законі України від 20 березня 2003 року № 638-IV "Про боротьбу з тероризмом" (далі - Закон № 638).

Так, згідно зі статтею 4 Закону № 638, суб'єктами, які безпосередньо здійснюють боротьбу з тероризмом у межах своєї компетенції, є:

  • Служба безпеки України, яка є головним органом у загальнодержавній системі боротьби з терористичною діяльністю;
  • Міністерство внутрішніх справ України;
  • Національна поліція;
  • Міністерство оборони України;
  • центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері цивільного захисту;
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону;
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань;
  • Управління державної охорони України;
  • Збройні Сили України;
  • Національна гвардія України.

Суб'єкти, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України визначені Законом України від 21 червня 2018 року № 2469-VIII "Про національну безпеку України" (далі - Закон № 2469).

Відповідно до частини другої статті 12 Закону № 2469 до складу сектору безпеки і оборони входять: Міністерство оборони України, Збройні Сили України, Державна спеціальна служба транспорту, Міністерство внутрішніх справ України, Національна гвардія України, Національна поліція України, Державна прикордонна служба України, Державна міграційна служба України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Служба безпеки України, Антитерористичний центр при Службі безпеки України, Служба судової охорони, Управління державної охорони України, Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України, Апарат Ради національної безпеки і оборони України, розвідувальні органи України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну військово-промислову політику.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі товарів оборонного призначення), підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:

  1. такі товари (у тому числі товари оборонного призначення) належать до категорії товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ;
  2. кінцевим отримувачем таких товарів (у тому числі товарів оборонного призначення) відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено:
  • правоохоронні органи;
  • Міністерство оборони України;
  • Збройні Сили України та інші військові формування;
  • добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України;
  • інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України;
  • підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.

При цьому, у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ окремі фізичні особи (в тому числі військовослужбовці) не зазначені, як кінцеві отримувачі товарів.

Таким чином, якщо відбувається придбання Товарів безпосередньо фізичною особою (в тому числі військовослужбовцем) з метою подальшого самостійного використання їх для відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, то операції з постачання Товарів не підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).

____________
 

Щодо застосування норм пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.