Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Зміст
Наразі діє
Набрання чинності 01.10.2025
Тип документа ІПК
Номер документа 5248/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Дата затвердження 01.10.2025
Дата вступу в дію 01.10.2025
Суб'єкт Державна податкова служба України
Галузі Податкове право
ІПК ДПС від 01.10.2025 р. №5248/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 01.10.2025  № 5248/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що ним планується здійснення діяльності з переказу коштів через функціонал Р2Р- платформи Binance. Суть діяльності полягає у купівлі та продажу криптовалюти (зокрема USDT) через платформу Binance у форматі Р2Р (peer-to-peer), де користувачі напряму здійснюють розрахунки між собою з використанням банківських рахунків.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

  1. Чи можу я здійснювати зазначену діяльність як фізична особа – підприємець?
  2. Яку групу платника єдиного податку я маю обрати для здійснення такої діяльності?
  3. Які КВЕДи відповідають зазначеній діяльності?
  4. Які податки і збори я зобов’язана сплачувати у разі здійснення такої діяльності?
  5. Чи потребує така діяльність ліцензування відповідно до законодавства України?
  6. Чи підпадає така діяльність під фінансовий моніторинг або інші обмеження, встановлені Законом України від 06 грудня 2019 року № 361-ІХ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361)?
  7. Яка форма податкової звітності повинна бути подана за підсумками року в разі здійснення таких операцій?
  8. Як фізична особа – підприємець на загальній системі оподаткування, як формулювати витрати на закупівлю криптовалюти як видатки на фізичну особу-підприємця?
  9. Які документи необхідні відповідно до законодавства для оформлення витрат на закупівлю криптовалюти як видатки на фізичну особу-підприємця? 
  10. Чи визнається податковою службою витяг про транзакції та витяг з платформи Binance щодо закупівлі та продажу криптовалюти як документом про витрати на закупівлю криптовалюти, для подальшого визначення витрат як видатки на фізичну особу-підприємця?

Згідно із частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України. 

Відповідно до п. 2 Положення про Державну податкову службу України (далі – ДПС), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 березня 2019 року № 227, ДПС у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Так, Кодекс, яким керується у своїй діяльності ДПС, регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Верховною Радою України 17 лютого 2022 року було прийнято Закон України № 2074-ІХ «Про віртуальні активи» (далі – Закон № 2074), який регулюватиме правовідносини, що виникають у зв’язку з оборотом віртуальних активів в Україні, визначатиме права та обов’язки учасників ринку віртуальних активів, засади державної політики у сфері обороту віртуальних активів. 

Водночас положення Закону № 2074 наберуть чинності з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Кодексу щодо особливості оподаткування операцій з віртуальними активами, але не раніше дня опублікування такого закону. 

Щодо питань першого, другого, четвертого, сьомого - десятого

Відповідно до ст. 42 Конституції України кожен громадянин має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Підпунктами 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що господарська діяльність – діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Оподаткування доходів фізичних осіб – підприємців здійснюється відповідно до ст. 177 або глави 1 розділу XIV Кодексу в залежності від обраної системи оподаткування.

Таким чином, оскільки на сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні, зокрема, відсутня нормативна база для її класифікації та регулювання операцій з нею, а також заважаючи на те, що Державна податкова служба України у своїй діяльності керується положеннями Кодексу, то регулювання оподаткування доходів фізичних осіб – підприємців, отриманих від операцій з віртуальними активами (криптоактивами) можливе лише у разі визначення в Україні правового статусу віртуальних активів (криптоактивів) та внесення відповідних змін до Кодексу. 

Разом з тим не зважаючи на те, що положеннями Кодексу не встановлено окремого порядку оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від операцій з віртуальними активами, то такі доходи оподатковуються у загальному порядку із застосуванням діючих норм Кодексу.

Відповідно до п. 22.1 ст. 22 Кодексу об’єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об’єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов’язує виникнення у платника податкового обов’язку.

При цьому податковий обов’язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими Кодекс пов’язує сплату ним податку (п. 37.2 ст. 37 Кодексу).

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом ІV Кодексу, згідно з п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є, зокрема загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід та іноземні 
доходи – це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України. 

При цьому оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.

Крім того, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Також доходи, визначені ст. 163 Кодексу, є об’єктом оподаткування військовим збором, для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу). 

Ставка військового збору для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, становить 5 відс. 

від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок і військовий збір з таких доходів.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначено ст. 179 Кодексу.

Податкова декларація про майновий стан і доходи подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб – до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу (п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).

При цьому фізична особа зобов’язана самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій нею податковій декларації (п. 179.7 ст. 179 Кодексу).

Враховуючи викладене, дохід, отриманий фізичною особою від продажу криптовалюти включається до загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід, якщо джерело виплати цього доходу є іноземним, або як інший дохід, якщо виплата доходу здійснюється фізичною особою – резидентом на території України. При цьому доходом вважається уся сума коштів, отриманих від операцій з криптовалютою, тобто витрати не враховуються.

Щодо третього питання

Класифікація видів економічної діяльності (далі – КВЕД) затверджена наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457 «Про затвердження та скасування національних класифікаторів».

Методологічні основи та пояснення до позицій Класифікації видів економічної діяльності затверджено наказом від 23.12.2011 № 396 Державного комітету статистики України (далі – наказ № 396).

Отже, фізична особа – підприємець за власним бажанням обирає відповідно до КВЕД ДК 009:2010 вид господарської діяльності, який планує здійснювати.

Слід зауважити, що для встановлення до якого виду відноситься обрана Вами господарська діяльність, доцільно звернутись до Державної служби статистики України.

Щодо п’ятого питання

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2025 року № 903, Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, з питань ліцензування, дозвільної системи, нагляду (контролю)у сфері господарської діяльності, а також у сфері розвитку підприємництва.

Таким чином, з питання ліцензування обраної Вами діяльності доцільно звернутись до Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України. 

Щодо шостого питання

Відповідно до п. 66 частини першої ст. 1 Закону № 361 фінансовий моніторинг - сукупність заходів, що вживаються суб’єктами фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії, що включають проведення державного фінансового моніторингу та первинного фінансового моніторингу.

При цьому суб’єктами фінансового моніторингу є Національний банк України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних  злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, Міністерство юстиції України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Міністерство цифрової трансформації України та спеціально уповноважений орган (частина третя ст. 6 Закону № 631).

Згідно з п. 55 частини першої ст. 1 Закону № 361 Закону 361 спеціально уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу фінансового моніторингу України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2015 року № 537, Державна служба фінансового моніторингу України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сфері запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних  злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. 

Таким чином, питання щодо поширення положень Закону № 361 на операції з криптовалютою не належить до компетенції Державної податкової служби України. 

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
 

Щодо здійснення діяльності з переказу коштів через функціонал Р2Р платформи Binance