
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 13.05.2025 № 2610/ІПК/99-00-12-01-02 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо зміни назви вулиці, на якій розміщений об'єкт нерухомого майна, що використовується суб'єктом господарювання у господарській діяльності, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні зазначено, що практична необхідність отримання податкової консультації полягає у відсутності чіткого регулювання питання, пов'язаного з вимогами до інформування платником податків про зміни відомостей щодо об'єкта оподаткування або об'єкта, пов'язаного з оподаткуванням або через який провадиться діяльність (далі - об'єкт оподаткування), з вимогами до обов'язкових реквізитів фіскального чека, водночас з відсутнім обов'язком платника податків - власника об'єкта нерухомого майна подавати документи для проведення державної реєстрації змін, якщо відбулося перейменування вулиці (міста, провулка тощо), де розміщене таке нерухоме майно.
Як приклад, платник податків здійснює продаж продуктів харчування у магазині, що належить йому на праві користування (оренди). Рішенням Кропивницької міської ради назву вулиці "Волкова" змінено на назву "Героїв-рятувальників", за якою знаходиться цей магазин.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань.
- Чи вважається правильно вказаною адреса у реквізитах фіскального чека, що відповідає вимогам до подання заяви про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП (далі - заява № 20-ОПП) і містить нову назву міста/вулиці/провулку, але у документах на право власності чи користування вказана стара назва міста/вулиці/провулку?
- Чи є у платника податків обов'язок вносити зміни до правовстановлювальних документів шляхом проведення державної реєстрації змін, якщо відбулось перейменування міста/вулиці/провулку, для подання заяви № 20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування та заяви про реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-РРО (далі - заява № 1-РРО) / заяви про реєстрацію програмних реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-ПРРО (далі - заява № 1-ПРРО)? Коли такі зміни мають бути внесені, до чи після інформування контролюючого органу?
- Чи несе платник податків відповідальність, якщо об'єкт торгівлі належить йому на праві користування та власник відмовляється вносити зміни до правовстановлювальних документів, водночас платник податків подав заяву № 20-ОПП з оновленою інформацією про адресу об'єкта торгівлі та провів перереєстрацію РРО/ПРРО?
- Як правильно застосовувати норми спірних нормативно-правових актів, щоб запобігти у випадках перейменування назв населених пунктів, вулиць відповідальності за несвоєчасне подання заяви № 20-ОПП, невідповідності адреси, зазначеної у фіскальному чеку, тій, що зазначена у документах на право власності чи користування господарською одиницею?
- Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діють у межах повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Підпунктом 14.1.1721 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація - роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Відповідно до пункту 52.1 статті 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.
Статтею 191 Кодексу визначено, що функціями контролюючих органів є, зокрема, здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів, а також забезпечення достовірності та повноти обліку платників податків та платників єдиного внеску, об'єктів оподаткування.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Законом України від 01 липня 2004 року № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", дія якого спрямована на забезпечення визнання та захисту державою таких прав. Міністерство юстиції України (Мін'юст) є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у цій сфері.
З питань 1 - 4, порушених у зверненні, у межах компетенції ДПС повідомляємо.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО) та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі - ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон № 265), дія якого поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Пунктом 1 статті 3 Закону № 265 встановлено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) зобов'язані, зокрема, проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом № 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.
Процедура реєстрації РРО/ПРРО в контролюючих органах регулюється Порядком реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) (далі - Порядок РРО) / Порядком реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі - Порядок ПРРО), затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 "Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 918/29048.
Форма та зміст розрахункових документів визначені Положенням про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350, "Про затвердження Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, Порядку подання звітності, пов'язаної із використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок), форми № ЗВР-1 Звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок)" (далі - Положення № 13).
Відповідно до визначення, наведеного у пункті 2 розділу I Положення № 13, адреса господарської одиниці - це адреса, яка зазначена в документі на право власності чи користування господарською одиницею.
У пункті 2 розділу II Положення № 13 передбачено, що обов'язковими реквізитами фіскального чека є, зокрема, адреса господарської одиниці - адреса, яка зазначена в документі на право власності чи користування господарською одиницею (назва населеного пункту, назва вулиці, номер будинку/офісу/квартири) та повідомлена ДПС формою 20-ОПП (рядок 3).
У разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий (пункт 3 розділу I Положення № 13).
Для заяви № 20-ОПП, обов'язок та порядок подання якої встановлені пунктом 63.3 статті 63 Кодексу та розділом VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (далі - Порядок № 1588), першоджерелом даних щодо об'єкта оподаткування, зокрема, щодо його місцезнаходження (адреси), є правовстановлювальні документи, які є актуальним на дату її подання.
Згідно з пунктом 8.5 розділу VIII Порядку № 1588 у разі зміни відомостей про об'єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права або стану об'єкта оподаткування, платник податків надає до контролюючого органу за основним місцем обліку заяву № 20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни, в такому самому порядку та строки, як і при реєстрації, створенні чи відкритті об'єкта оподаткування.
Відповідно до пунктів 1, 2 глави 3 розділу II Порядку РРО перереєстрація РРО здійснюється у разі використання РРО в іншій господарській одиниці, зміни даних щодо суб'єкта господарювання, які зазначаються в реєстраційному посвідченні, у разі встановлення розбіжностей чи помилок у записах реєстраційного посвідчення / пункту 8 розділу II Порядку ПРРО перереєстрація ПРРО здійснюється у разі зміни найменування або адреси господарської одиниці, де використовується ПРРО.
Для перереєстрації РРО подається заява № 1-РРО з позначкою "Перереєстрація", реєстраційне посвідчення / ПРРО - заява № 1-ПРРО з позначкою "Перереєстрація".
Отже, як відповідь на порушені у зверненні питання повідомляємо, що у розрахункових документах суб'єкта господарювання має бути вказана адреса господарської одиниці, яка зазначена у документі на право власності чи користування господарською одиницею і така адреса має кореспондуватись із відомостями, поданими контролюючому органу за формою № 20-ОПП.
Зміна найменування топонімів проводиться згідно з рішеннями відповідних органів влади. Такі рішення є публічними та обов'язковими до виконання і врахування. Тому адреса господарської одиниці визначається згідно з правовстановлювальними документами та рішеннями органів влади щодо зміни найменування міста, вулиці тощо.
Тобто для наведеного у зверненні прикладу, коли назву вулиці змінено з "Волкова" на "Героїв-рятувальників", підтверджуючим документом про адресу є правовстановлювальний документ на користування магазином. Якщо в ньому зазначена вулиця "Волкова", то враховується рішення про перейменування вулиці. Відповідно у фіскальному чеку має зазначатись дійсна адреса з назвою вулиці "Героїв-рятувальників".
У разі внесення змін до даних правовстановлювальних документів на нерухоме майно (його окремої частини), у т. ч. договору найму (оренди) або перейменування міста/вулиці/провулку тощо, керуючись пунктом 8.5 розділу VIII Порядку № 1588, суб'єкт господарювання, подає заяву № 20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування. При цьому у графі 2 "Код ознаки надання інформації" заяви № 20-ОПП вказується значення "3 - зміна відомостей про об'єкт оподаткування".
Після внесення змін у дані про місцезнаходження (адресу) об'єкта оподаткування суб'єкт господарювання, керуючись пунктами 1, 2 глави 3 розділу II Порядку РРО / пунктом 8 розділу II Порядку ПРРО, проводить перереєстрацію РРО/ПРРО.
Відомості щодо господарської одиниці в реєстраційній заяві, зокрема, для перереєстрації РРО/ПРРО, та у фіскальному чеку мають відповідати відомостям, зазначеним у заяві № 20-ОПП щодо об'єкта оподаткування, на який, як на господарську одиницю, зареєстровано РРО/ПРРО.
Вимоги щодо порядку та строків інформування контролюючого органу про зміну відомостей щодо об'єктів оподаткування у випадку внесення змін до даних правовстановлювальних документів або внаслідок перейменування назв населених пунктів, вулиць, проведення у зв'язку з цим подальшої перереєстрації РРО/ПРРО, вимоги до форми і змісту розрахункових документів врегульовані зазначеними нормативно-правовими актами, зміст яких відповідає принципу правової визначеності.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
____________