Лист ДПС № 166/2/99-00-24-01-03-02 від 26 лютого 2025
Наразі діє
Набрання чинності 26.02.2025
Тип документа
Лист
Номер документа
166/2/99-00-24-01-03-02
Дата затвердження
26.02.2025
Дата вступу в дію
26.02.2025
Суб'єкт нормотворчості
Державна податкова служба України
Галузі
Податкове право
Лист ДПС № 166/2/99-00-24-01-03-02 від 26 лютого 2025
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 26.02.2025 №166/2/99-00-24-01-03-02
Комiтет Верховної Ради України з питань
фiнансiв, податкової та митної поштики
Мiнiстерство фiнансiв України (код ЄДРПОУ 00013480)
Державна податкова служба України розглянула лист Комiтету Верховної Ради України з питань фiнансiв, податкової та митної полiтики вiд 07.02.2025 № 04-32/10-2025/31365 (вх. ДПС № 116/2 вiд 10.02.2025), який надiйшов до ДПС безпосередньо, а також надiсланий листом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 11.02.2025 № 11220-04-62/4421 (вх. ДПС № 236/4 вiд 12.02.2025), та надає в межах компетенцiї вiдповiдi на запитання платникiв податкiв щодо застосування окремих норм податкового законодавства України згiдно з додатком.
Додаток: на 7 арк. в 1 прим.
В. о. заступника Голови Андрiй ТРОЦКО
Додаток до листа ДПС
№ 166/2/99-00-24-01-03-02
Вiд 26.02.2025
Щодо виправлення додатку по ЄСВ у складi податкової декларацiї платника единого податку третьоiї групи на перiод дiї военного, надзвичайного стану в Українi (далi-Декларацiя).
Вiдповiдно до пункту 4 частини другої статтi 6 Закону України вiд 08 липня 2010 року №2464-VI «Про збiр та облiк единого внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування» (далi - Закон) платники єдиного внеску на загальнообо'язкове державне соцiальне страхування зобов'язанi (далi - единий внесок) подавати звiтнiсть, у тому числi про основне мiсце роботи працiвника, про нарахування единого внеску в розмiрах, визначених вiдповiдно до Закону, у складi звiтностi з податку на доходи фiзичних осiб (единого податку) до податкового органу за основним мiсцем облiку платника единого внеску у строки та порядку, встановленi Податковим кодексом України (далi - Кодекс).
Оскiльки вiдомостi про суми нарахованого доходу застрахованих осiб та суми нарахованого единого внеску е додатком до Декларацiї, тобто її невiд'ємною частиною, для коригування iнформацiї використовуються загальнi правила, визначенi статтею 50 Кодексу.
Щодо консультацiї по заповненню додатка 1 «Вiдомостi про суми нарахованого доходу застрахованих осiб та суми нарахованого єдиного внеску» (далi - Додаток 1) до податкової декларацiї платника единого податку - фiзичної особи - пiдприємця (далi - Декларацiя).
Додаток 1 до Декларацiї заповнюеться таким чином:
Щодо ситуацiї: «Конкретизацiя позицiї для ФОП, якi приймають оплати на поточний рахунок формату IBAN в тому числi оплат через будь-якi ПТКС».
Рекомендуємо позицiю пiд номером 2 доповнити такими абзацами:
Примiтку до даної ситуацiї рекомендуемо викласти у такiй редакцiї:
«(додатково: адже при продажi товару ФОП в будь-якому випадку, ймовiрно, краще фiскалiзувати всi оплати, а визначення способу оплати, який обрав покупець, слiд здiйснювати на пiдставi Плану рахункiв бухгалтерського облiку банкiв України та Iнструкцiї про застосування Плану рахункiв бухгалтерського облiку банкiв України, затверджених постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 11.09.2017 № 89».
Щодо вiдсутностi в електронному кабiнетi дати анулювання реестрацiї платника единого податку.
В iнформацiйно-комунiкацiйнiй системi «Електронний кабiнет» наявна iнформацiя щодо анулювання реестрацiї платника единого податку, а саме: Реєстр => Реєстр платникiв единого податку => Податковий номер => Пошук => дата виключення з Реєстру.
Вiдповiдно до пункту 63.6 статтi 63 Кодексу облiк платникiв податкiв у контролюючих органах ведеться за податковими номерами.
Iдентифiкацiя фiзичних осiб пiд час автоматизованої обробки даних здiйснюється за умови сукупностi вiдомостей про фiзичну особу, за якими вона може бути однозначно iдентифiкована, а саме: реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв або серiя (за наявностi) та номер дiючого паспорта фiзичної особи (для осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган), прiзвище, iм'я, по батьковi, дата народження та мiсце проживания.
3 огляду на зазначене та з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства, кожний конкретний випадок виникнення податкових вiдносин слiд розглядати з урахуванням документiв i матерiалiв, що стосуються окремої справи та iдентифiкацiї запитуваних осiб.
Щодо оподаткування iноземних доходiв, отриманих громадянином від продажу товарiв на iноземних маркетплейсах.
Оподаткування iноземних доходiв регулюеться пунктом 170.11 статті 170 Кодексу.
Вiдповiдно до положень цього пункту у разi, якщо джерело виплат будь яких оподатковуваних доходiв є iноземним, сума такого доходу включаеться до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати рiчну податкову декларацiю, та оподатковується за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статтi 167 Кодексу (18 %), крiм окремих видiв доходiв, наведених у пiдпунктi 170.10.1 пункту 17.0.10 статтi 170 Кодексу, які оподатковуються в окремому порядку.
Водночас слiд зазначити, що у розумiннi Господарського кодексу України господарська дiяльнiсть, що здiйснюється для досягнення економiчних i соцiальних результатiв та з метою одержання прибутку, є пiдприємництвом, а суб'єкти пiдприємництва - пiдприємцями.
Для пiдприємництва як правової категорiї характерна наявнiсть конкретних рис, якi розкривають його сутнiсть.
Такими ознаками є:
Наявнiсть зазначених вище ознак є тiєю доказовою базою, яка дозволяе квалiфiкувати дiяльнiсть фiзичних осiб як пiдприемницьку дiяльнiсть з відповідним порядком оподаткування.
Водночас, норми Кодексу України про адміністративнi правопорушення (далi - КУпАП) передбачають адмiнiстративну вiдповiдальнiсть для осiб за провадження господарської дiяльностi без державної реестрацiї як суб'єкта господарювання. Право складання протоколiв про адміністративнi правопорушення статтею 255 КУпАП зокрема покладено на органи ДПС.
Водночас слiд зазначити, що з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства кожний конкретний випадок виникнення податкових вiдносин, зокрема, ситуацiйних питань слiд розглядати з урахуванням документiв (матерiалiв), якi їх стосуються.
Щодо вiдображення авансових внескiв в декларації з податку на прибуток роздрiбними торговцями пального.
Законом України вiд 10 жовтня 2024 року № 4015-IX «Про внесения змiн до Податкового кодексу України та iнших законiв України щодо забезпечення збалансованостi бюджетних надходжень у перiод дiї воєнного стану» внесено змiни до Кодексу, якими запроваджено, зокрема, сплату авансових внескiв з податку на прибуток пiдприємств платниками податку, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним.
Згiдно з пунктом 137.12 статтi 137 Кодексу платники податку, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним, зобов'язанi сплачувати авансовi внески з податку на прибуток пiдприємств за кожне мiсце роздрiбної торгiвлi пальним, iнформацiя щодо якого внесена до Єдиного реестру лiцензiатiв та мiсць обiгу пального станом на перше число поточного мiсяця. Авансовi внески та податок на прибуток пiдприємств, що пiдлягає сплатi до бюджету платниками податку, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним, визначаються у порядку, передбаченому пунктом 141.14 статтi 141 Кодексу.
Особливостi оподаткування дiяльностi з роздрiбної торгiвлi пальним встановленi пунктом 141.14 статтi 141 Кодексу.
Так, платники податку, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним, сплачують щомiсяця не пiзнiше двадцятого числа поточного мiсяця авансовий внесок з податку на прибуток пiдприємств за кожне мiсце роздрiбної торгiвлi пальним, iнформацiя щодо якого внесена до Єдиного реєстру лiцензiатiв та мiсць обiгу пального станом на перше число поточного мiсяця:
Згiдно з положениями пiдпункту 141.14.3 пункту 141.14 статтi 141 Кодексу сплачена протягом звiтного (податкового) перiоду сума авансових внескiв з податку на прибуток пiдприемств зменшуе податковi зобов'язання з податку на прибуток пiдприемств, розрахованi за результатами такого звiтного (податкового) перiоду за базовою (основною) ставкою, визначеною статтею 136 Кодексу, у сумi, що не перевищуе суму нарахованого податкового зобов'язання за такий податковий (звiтний) перiод.
Грошове зобов'язання у виглядi авансового внеску з податку на прибуток пiдприємств вважається узгодженим у момент виникнення такого зобов'язання, який визначаеться за календарною датою, встановленою пiдпунктом 141.14.1 пункту 141.14 статтi 141 Кодексу для граничного строку сплати авансового внеску з податку на прибуток пiдприємств до вiдповiдного бюджету (пiдпункт 141.14.4 пункту 141.14 статтi 141 Кодексу).
3 метою приведения податкової декларацiї з податку на прибуток пiдприемств, форма якої затверджена наказом Мiнiстерством фiнансiв України вiд 20.10.2015 № 897 (у редакцiї наказу Mінicтepcтвa фiнансiв України вiд 20.02.2023 № 101), зi змiнами (далi - Декларацiя), у вiдповiднiсть до положень Кодексу, Державною податкової службою України розроблено проект наказу Мiнiстерства фiнансiв України «Про затвердження Змiн до форми Податкової декларацiї з податку на прибуток пiдприємств» (далi - проект наказу) в якому, зокрема, передбачено додаток до Декларацiї для розрахунку авансового внеску за кожне мiсце роздрiбної торгiвлi пальним.
Погоджений Мiнiстерством фiнансiв України проект наказу 10.01.2025 оприлюднено на вебпорталi ДПС (www.tax.gov.ua) у роздiлi «Для громадськостi» пiдроздiлi «Взаємодiя з громадськiстю» > «Консультацiї з громадськiстю» > «Проекти не регуляторних актiв» «2025» для громадського обговорення.
Наразi вiдповiдний наказ поданий на державну реєстрацiю Мiнiстерству юстицiї України.
Вiдповiдно до пункту 46.6 статтi 46 Кодексу якщо в результатi змiни правил оподаткування змiнюються форми податкової звiтностi, до визначення нових форм декларацiй (розрахункiв), якi набирають чинностi для складання звiтностi за податковий перiод, що настає за податковим перiодом, у якому вiдбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацiй (розрахункiв), чиннi до такого визначення.
Крiм того, згiдно з пунктом 46.4 статтi 46 Кодексу якщо платник податкiв вважає, що форма податкової декларацiї, визначена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, збiльшує або зменшує його податковi зобов'язання, всупереч нормам Кодексу з такого податку чи збору, вiн має право зазначити цей факт у спецiально вiдведеному мiсцi в податковiй декларацiї.
У разi необхiдностi платник податкiв може подати разом з такою податковою декларацiею доповнення, якi складенi за довiльною формою, що вважатиметься невiд'ємною частиною податкової декларацiї. Таке доповнення подається з пояснениям мотивiв його подання. Платник податкiв, який подає звiтнiсть в електроннiй формi, подає таке доповнення в електроннiй формi.
Враховуючи зазначене, за результатами дiяльностi за 2024 рiк платники податку на прибуток пiдприємств складають Декларацiю з використанням чинної форми Декларацiї. При цьому, платники податку, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним мають право вiдповiдно до пiдпункту 141.14.3 пункту 141.14 статтi 141 Кодексу зменшити податковi зобов' язання з податку на прибуток пiдприємств за звiтний (податковий) 2024 рiк з урахуванням сплачених у груднi 2024 року авансових внескiв за мiсця роздрiбної торгiвлi пальним.
У зв'язку з цим, рекомендовано платникам, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним, вiдобразити у рядку 16.5 додатка ЗП до рядка 16 ЗП Декларацiї суму сплаченого за грудень 2024 року авансового внеску з податку на прибуток пiдприємств, розрахованого за базовою (основною) ставкою, визначеною статтею 136 Кодексу, у сумi, що не перевищує суму нарахованого податкового зобов'язання за звiтний (податковий) 2024 рiк та врахувати таке зменшення у рядку 16 ЗП Декларацiї.
До Декларацiї такi платники можуть подати доповнення з наданням відповідних пояснень щодо розрахунку авансового внеску за кожне місце роздрiбної торгiвлi пальним та врахування сплачених авансових внесків у зменшення суми податку.
Пiсля державної реєстрацiї в Мiнiстерствi юстиції України та набрання чинності наказом платники податку матимуть змогу подати уточнюючу Декларацiю за оновленою формою за звiтний (податковий) перiод - 2024 рiк з вiдображенням нарахувань авансових внескiв у рядку 26 ЩАВ Декларацiї та iз вiдповiдним заповненням розрахунку авансового внеску за кожне мiсце роздрiбної торгiвлi пальним вiдповiдно до пiдпункту. 141.14.2 пункту 141.14 статтi 141 Кодексу у додатку ЩАВ до такої Декларацiї (рядок 26 ЩАВ).
При цьому повiдомляемо, що у разi самостiйного виправлення платником податкiв з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 Кодексу, помилок, що призвели до занижения податкового зобов'язання у звiтних (податкових) перiодах, якi припадають на перiод дiї воєнного стану, такi платники звiльняються вiд нарахування та сплати штрафних санкцiй, передбачених пунктом 50.1 статтi 50 Кодексу, та пенi (пiдпункт 69.1 пункту 69 пiдроздiлу 10 роздiлу ХХ Кодексу).
3 аналогiчного питания на вебпорталi Державної податкової служби України 19.02.2025 розмiщено повiдомлення роз'яснювального характеру «До уваги платникiв, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним та сплачують авансовi внески з податку на прибуток пiдприємств» у роздiлi «Повiдомлення та нагадування».
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.